KETIKA Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sudahpun mengkategorikan situasi penularan COVID-19 sebagai pandemik, ini pula langkah optimum diambil oleh model antarabangsa terkenal, Naomi Campbell yang mungkin boleh dicontohi.

Memperagakan sepasang sut perlindungan anti virus berwarna putih yang dipanggil ‘Hazmat’, Naomi tidak segan untuk memakainya ketika berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles.

Safety first next level (utamakan keselamatan),” tulis model berusia 49 tahun itu di status akaun Instagram rasminya.


Menerusi gambar yang dimuat naik pada Rabu, Naomi dilihat memakai sepasang sut perlindungan badan lengkap beserta topeng muka, sepasang sarung tangan getah dan kaca mata.

Rata-rata netizen memuji langkah pencegahan diambil oleh model itu ketika mengembara menggunakan pesawat.

Namun, tidak kurang juga yang menganggap tindakannya itu seakan-akan berniat untuk berjenaka dengan situasi getir melanda dunia ketika ini.

“Saya suka kamu, tetapi kamu seakan-akan mempermainkan sesuatu daripada situasi ini. Semakin ramai yang meninggal dunia dan berusaha sedaya-upaya (menentang virus)... dan kamu sebagai seorang dermawan tidak sepatutnya mengambil mudah,” tulis pemilik akaun @mateusfreire di ruangan komen.

Naomi, bagaimanapun, menjelaskan bahawa dia tidak berniat untuk memandang ringan situasi itu. Baginya, itu merupakan caranya untuk berasa selamat ketika berada di lapangan terbang.

“Kamu akan nampak beberapa orang kakitangan lapangan terbang dari seluruh dunia turut sama mengenakan pakaian sebegini,” jelas Naomi.

Tindakan Naomi mungkin dilihat lucu, namun keyakinannya untuk mengenakan sut lengkap itu hanyalah atas dasar untuk mencegah dari jangkitan wabak COVID-19 yang kini turut menjejaskan beberapa negara termasuk United Kingdom.

Untuk rekod, United Kingdom kini mencatatkan enam kes kematian susulan penularan COVID-19.