KATA orang, tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu.

Itu perumpamaan yang paling sesuai ditujukan kepada kumpulan Padang Jambu yang satu ketika dahulu hanya bermain muzik menggunakan barangan terpakai di tepi reban ayam.

Kesungguhan mereka biarpun serba kekurangan itu mendapat perhatian kumpulan rock terkenal tanah air XPDC yang menjemput mereka untuk jamming bersama.

Band kampung yang merupakan peminat tegar kumpulan XPDC diundang sebagai kugiran jemputan pada konsert yang bakal diadakan pada 9 Februari ini.

Menurut pengurusnya Bro Yazid, perbincangan telah diadakan dan mereka bersetuju untuk menjemput kumpulan anak muda dari Dungun, Terengganu itu untuk berkongsi pentas pada hari tersebut.


“Secara umumnya kita sudah bersetuju untuk menjemput mereka sebagai tanda menghargai band tersebut yang meminati kumpulan XPDC. Ini adalah sebahagian peranan dan cara XPDC menghargai peminat.

"Pada hari tersebut, kita persilakan mereka ini untuk memainkan dua atau tiga buah lagu sebagai acara selingan di antas pentas.

"Kita juga akan memperkenalkan mereka kepada peminat yang hadir pada hari itu,” kata Yazid ketika ditemui pada sidang media sempena konsert metal Unmetal yang akan diadakan di restoran D’Saji di sini pada 9 Februari ini.

Menurut pemain dram XPDC, Amy, kumpulan itu wajar diberi penghargaan memandangkan daya usaha dan minat yang ditunjukkan terhadap lagu-lagu XPDC.

“XPDC tidak pernah meminggirkan peminat dari dulu sampai sekarang. Saya rasa jemputan ini adalah lahir daripada keikhlasan kumpulan ini terhadap peminat. Mereka ini dulu bermain dalam serba kekurangan namun masih mampu menterjemahkan minat muzik mereka dengan lagu-lagu XPDC dan heavy metal.

"Saya juga harap mereka dapat hadir beberapa hari awal supaya kita boleh bersuai kenal dengan anak muda ini," katanya.

BACA: Kagum lihat dram pelik, XPDC jemput band Padang Jambu 'jamming' sekali

Sementara itu, wakil Band Padang Jambu yang dihubungi Astro AWANI bersetuju dan menyatakan keterujaan mereka untuk bertemu dengan anggota XPDC yang menjadi idola mereka selama ini.

Malah mereka tidak menyangka sama sekali kesudian XPDC untuk mengundang mereka ke konsert tersebut walaupun mereka hanyalah sebuah band kampung.

Konsert XPDC “Metal Live &Un-Metal” diadakan sempena ulang tahun ke-30 kumpulan itu dalam industri muzik tanah air.


Konsert tersebut akan diadakan selama dua jam dan akan menampilkan lagu-lagu yang pernah melonjakkan XPDC di persada muzik tanah air.

XPDC yang dibarisi oleh Mael, Jeff, Zua dan Amy dijangka mempersembahkan lebih 20 lagu pada konsert tersebut.