Petroliam Nasional Berhad (Petronas) tahun ini akan menjangkau penonton di peringkat global dengan melancarkan filem web sempena Tahun Baru Cina, dengan mesej cinta, kemaafan dan kedamaian.

Pengurus Besar Kanan Komunikasi Strategik Kumpulan Petronas, Zahariah Abdul Rahman berkata Petronas teruja untuk memulakan 2018 dengan filem web yang menyentuh perasaan dan minda.

"Melalui filem web ini dan iklan perayaan kami sejak dua dekad yang lalu, Petronas telah dapat menjangkau dan berhubung dengan penonton kami dengan mesej yang memberi tumpuan kepada nilai-nilai sejagat yang boleh dikaitkan dengan kita semua.

"Tahun ini, kami telah memperluaskan mesej perayaan kami untuk mencapai penonton global sejajar dengan usaha penjenamaan global syarikat. Inilah cara terbaik untuk berhubung dengan penonton kami," katanya dalam satu kenyataan, di sini, pada Isnin.

Filem web bertajuk 'A Long Way Home' itu mengisahkan seorang pemuda, Seong dan ayahnya yang dalam perjalanan pulang ke rumah untuk merayakan Tahun Baru Cina bersama keluarga, sebelum tercetus perbalahan antara mereka.

Kisah ini mengetengahkan isu jurang generasi, serta perbezaan pandangan antara ibu bapa dan anak-anak. Bagaimanapun, perbezaan berkenaan boleh diselesaikan dengan kesediaan menerima cara baru dan pandangan masing-masing.

Penonton boleh log masuk ke saluran jenama rasmi di www.petronasofficial.com untuk menonton filem web berdurasi empat minit, manakala versi iklan televisyen 60 saat akan disiarkan mula 10 hingga 18 Feb. -- Bernama