KUMPULAN rock Green Day akhirnya menjawab kecaman orang ramai yang mendakwa mereka ‘mengabaikan’ kematian seorang ahli akrobatik yang terjatuh ketika melakukan persembahan di festival muzik Mad Cool di Sepanyol.

Ahli akrobatik itu, Pedro Aunion Monroy, 42, meninggal dunia di hadapan 35,000 orang sebelum Green Day memulakan persembahan di pentas berkenaan di Madrid pada hari Jumaat.

Pedro sedang melakukan aksi dalam satu sangkar kecil ketika tragedi itu berlaku.

Dia terjatuh dari ketinggian 100 kaki dan meninggal dunia akibat kecederaan parah.
Detik ahli akrobatik terjatuh ketika melakukan persembahan (saat 0:58)
sempat dirakamkan oleh penonton. - Sumber: sucesos de impacto


Menurut satu kenyataan yang ditulis oleh Billie Joe Armstrong, salah seorang anggota kumpulan itu, mereka tidak mengetahui tentang insiden itu sehingga mereka selesai persembahan mereka.

“Green Day tidak tahu langsung mengenai kemalangan itu sehingga selesai pertunjukan kami. Kami juga sama sekali tidak tahu ada persembahan akrobat sebelum persembahan kami.

"Kami ketika itu berada di belakang pentas, yang terletak setengah batu jauh dari pentas utama festival.

Tambah Billie: “Saya tidak tahu mengapa pihak penganjur memilih untuk tidak memberitahu kami tentang kejadian itu sebelum konsert kami. Kami hanya diberitahu selepas konsert kami.

"Jika kami tahu sebelum persembahan kami, sudah tentu kami akan membatalkannya. Kami bukan orang yang tidak berperikemanusiaan.”