PELAKON dan penyanyi Fazura menafikan dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa dirinya meletakkan syarat konon penampilannya dan suami, Fattah Amin sebagai penyampai trofi pada Festival Filem Malaysia (FFM) Ke-30, Sabtu lalu, adalah atas permintaan peribadi.

Menurut laporan Berita Harian Online, Fazura menjelaskan dia tidak pernah membuat ketetapan untuk menjadi penyampai trofi jika syarat digandingkan dengan Fattah dipatuhi penganjur, pada malam kemuncak anugerah berprestij itu.

Memetik laporan portal Berita Harian, Fazura yang tampil dengan Fattah menyampaikan trofi kategori Anugerah Khas Juri menjelaskan, dia dan suami masing-masing mendapat undangan rasmi sebagai penyampai trofi.

Tambah Fazura, mengikut perancangan dan komunikasi dengan pihak terbabit, mereka akan tampil dalam slot berasingan.

Namun, dakwa Fazura, ketika menunggu giliran di belakang pentas, mereka didatangi dua petugas produksi yang meminta dia dan Fattah untuk bersama-sama naik ke pentas menyerahkan trofi.

Dalam kekalutan itu, Fazura menambah, dia dan Fattah sempat berlatih skrip, biarpun dimaklumkan pada saat-saat akhir. Fazura mendakwa, mereka diberitahu kehadiran Fattah bersamanya adalah elemen kejutan untuk acara itu.

“Saya terkejut apabila ada blog melaporkan kononnya saya mengenakan syarat kepada penganjur iaitu kalau mahu ambil saya sebagai penyampai trofi, saya mesti digandingkan dengan Fattah.

“Dakwaan mengatakan saya hanya akan muncul jika Fattah menemani saya adalah tidak benar sama sekali. Ini adalah tuduhan yang berat kerana sebagai selebriti yang sudah 17 tahun berkecimpung dalam industri, saya tahu prosedur majlis atau acara seperti FFM,” katanya.

Rentetan insiden itu, Fazura mendakwa, dia menerima mesej melalui kiriman WhatsApp daripada pengarah dan pelakon, Datuk Hans Isaac yang menyatakan rasa kecewa atas apa yang berlaku, terutama permintaan Fazura untuk digandingkan dengan Fattah yang disifatkannya tidak mengikut tema slot berkenaan.

“Saya terkejut menerima mesej daripada Hans, pagi tadi yang mendakwa dia ialah individu yang meluluskan senarai penyampai trofi dan artis yang membuat persembahan pada malam itu. Saya dituduh membuat keputusan sendiri dan tidak menghormati artis lain yang layak naik ke pentas.

“Tuduhan itu tidak berasas... Perkara ini perlu dijelaskan kerana sudah tular dan memberi reputasi tidak baik terhadap saya dan suami,” katanya.

Sehubungan itu, Fazura meminta Hans memohon maaf kepada dia dan Fattah bagi membersihkan namanya daripada tuduhan yang disifatkan melulu itu.

“Dalam mesej itu, Hans ada menyebut Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) termasuk Ketua Pegawai Eksekutif, Ahmad Idham Ahmad Nadzri... Saya serahkan kepada Hans kerana sepatutnya dia memohon maaf kepada saya dan suami,” katanya.