Setelah sekian lama menanti, akhirnya filem arahan pengarah tersohor U-Wei Haji Saari, Hanyut mula menemui penonton pada Khamis.

Sempena tayangan filem Hanyut, Institut Terjemahan & Buku Malaysia, (ITBM) melancarkan dua naskah buku yang mempunyai keunikan tersendiri, iaitu Kemudi dan Hanyut 'A Journey'.

Kemudi merupakan terjemahan bahasa melayu daripada karya Almayer's Folly tulisan Joseph Conrad yang diadaptasikan kepada filem Hanyut.

Manakala Hanyut 'A Journey' merupakan naskah yang lengkap mendokumentasikan proses di balik tabir pembikinan filem tersebut.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan ITBM, Mohd Khair Ngadiron, pihaknya menerbitkan Hanyut 'A Journey' kerana ia mempunyai keunikan tersendiri.

"Buku ini memperlihatkan disebalik tabir pengambaran filem Hanyut yang mana kita melihat seorang pengarah tempatan bekerja dengan sekelompok krew antarabangsa dan pelakon antarabangsa lalu menjadikan ia sebuah filem kebangsaan.

"Saya fikir ia satu pengalaman yang unik dan juga jarang kita buat selain ia juga satu sejarah baru dalam dunia perfileman kita jadi sewajarnya kita angkatnya menjadi buku supaya kita boleh mempelajari sesuatu darinya," katanya kepada Astro AWANI.

Menyentuh penerbitan Kemudi pula, Khair berkata karya Joseph Conrad yang diberi judul Almayer's Folly itu melihat Tanah Melayu dari sisi penulisnya.

"Kita melihat pada 1895, Joseph Conrad menulis pertama kali novel pertama beliau, melihat sisi Tanah Melayu pada waktu itu dan kita lihat supaya masyarakat hari ini bagaimana oang barat melihat kita pada waktu itu, apa kekuatan kita, apa keupayaan kita.

"Jadi saya fikir, ini perlu dilihat oleh generasi muda supaya mereka melihat bahawa kita mempunyai sejarah kita sendiri, sejarah yang patut kita kongsi bersama, sejarah yang patut kita angkat bahawa kita ada tamadun kita sebelum ini," katanya lagi.

Kemudi atau Almayer's Folly mengisahkan tentang Kaspar Almayer, seorang peniaga bangsa Inggeris berjuang untuk hidup di Tanah Melayu pada awal abad ke -19.

Joseph Conrad menulis buku ini ketika beliau masih menjadi pelaut dan tulisannya menjadi teman seperjalanannya melalui susah dan senang sebagai pelaut.

Secara dasarnya, buku ini ditulis melalui pemerhatian, pengalaman dan kajian mendalam beliau daripada buku-buku mengenai Tanah Melayu.