Teater kecil yang diterbitkan oleh penggiat teater tempatan terus subur apabila ‘Teater Kompilasi Nam Ron’ yang diterbitkan oleh Rumah Anak Teater dipentaskan mulai 1 November lalu.

Jika di era-90an, teater kecil sebegini hanya dipentaskan di Auditorium Tunku Abdul Rahman, MATICS, Jalan Ampang. Pementasan berskala kecil itu sentiasa dipenuhi penonton dari pelbagai lapisan masyarakat.

Antara yang hebat termasuk Lantai T.Pinkie, Anugerah, Malam Haram, Kelas 2020, Jebat In English, Sungai Mengalir Lesu, Déjà vu dan banyak lagi.

Malangnya, teater konvensional sebegini semakin dilupakan apabila khalayak teater semakin dimanjakan dengan produksi teater muzikal yang lebih bersifat komersial.

Namun, ia tidak pernah mematahkan semangat penggiat teater sejati untuk terus mengabdikan diri mereka demi membangunkan teater tempatan.


Berbeza produksi teater muzikal yang mana naskhahnya lebih terarah kepada nilai komersial, cerita yang dipersembahkan oleh teater-teater konvensional ini lebih membawa kepada pembentukan jati diri bangsa yang mampu untuk memanusiakan manusia.

Teater Kompilasi Nam Ron berjaya menyunting tiga pelakon wanita ternama tanahair, Datin Sofia Jane, Vanidah Imran dan Sharifah Amani. Ketiga-tiga sosok popular itu pernah memegang gelaran Pelakon Wanita Terbaik, baik di layar perak mahu pun di skrin televisyen.

Dipendekkan cerita, ‘Teater Kompilasi Nam Ron” berkisar mengenai kecurangan, kekejaman dan seks yang sentiasa berlegar dalam dunia kaum Hawa.

Menariknya apabila ketiga-tiga naskhah itu ditulis oleh Nam Ron dalam tempoh sepuluh tahun, Aku Nak Jadi Bintang pada 2003, Laut Lebih Indah Dari Bulan (2006) dan terbaru ditulis bagi menyiapkan trilogi Laut Yang Tenang (2013).

Walaupun ditulis dalam jangka masa yang agak panjang, naskhah tersebut telah ditulis dengan baik dengan mengambil latar sosio kehidupan wanita Melayu dengan cukup tersusun dan penuh makna.

Pementasan terbahagi kepada tiga cerita, tentang Indah seorang gadis yang memasang impian untuk menjadi terkenal, kisah seorang peguam wanita yang mahu membela Laut, seorang lelaki yang berdepan dakwaan merogol dan membunuh dan Bulan, seorang isteri yang tertekan apabila suaminya didakwa merogol.

Terus terang saya akui, lakon Sofia Jane sebagai Bulan dalam naskhah ketiga sangat cemerlang. Pelakon filem Perempuan, Isteri Dan… itu berjaya membawakan watak seorang isteri yang tertekan akibat perlakuan suaminya yang didakwa merogol.

Sofia tidak memberikan apa yang sudah berada di dalam minda penonton sebaliknya memberikan elemen-elemen lakonan yang di luar jangkaan penonton. Perwatakannya di pentas dihidupkannya dari dalaman membuktikan kehebatan pelakon berpengalaman sepertinya.

Tidak menjadi suatu yang mustahil dengan kecemerlangan Sofia akan memungkinkannya diangkat sebagai Pelakon Terbaik di BOH Cameronian Arts Awards tahun hadapan. Itu pandangan saya berdasarkan penilaian pementasan-pementasan setakat ini untuk tahun 2013.

Dalam naskhah kedua, Laut Yang Tenang pelakon Vanidah Imran tampil digandingkan dengan Aqasha.
Saya sedar, nashkah tersebut merupakan naskhah yang paling muda ditulis. Walaupun bersandarkan nashkah yang kurang masak, persembahan lakonan Vanidah dan Aqasha seakan menyelamatkan keseluruhan persembahan.


Ketegangan dan ketenangan pada setiap watak dapat dilihat pada lakonan mereka. Melengkap keseluruhan persembahan adalah penataan cahaya yang sempurna dalam mewujudkan ruang keterasingan dan jarak bagi menyampaikan maksud naskhah tersebut. Gelora dalam emosi masing-masing dikawal dengan baik.

Manakala dalam nashkah pertama yang dilakonkan oleh Sharifah Amani, watak Indah menjadi perhatian penonton paling utama apabila dia perlu membawa penonton ke dalam hidup subjek utama trilogi tersebut.

Indah ialah penyebab kepada berlakunya pembunuhan tersebut yang terkait dengan Laut, suami Bulan.
Secara jujur, pelakon Sharifah Amani telah terlalu dimanjakan dengan televisyen dan filem. Apabila di ruang pentas yang mana keseluruhan tubuhnya perlu bergerak dengan serasi untuk menyampaikan isi cerita tersebut, Amani kelihatan agak kekok.

Pastinya, jika tempoh latihan dipanjangkan lakonan Amani akan dapat diperbaiki. Dalam tempoh 15 minit bermonolog, Amani bertanggungjawab besar untuk menarik perhatian penonton seawal saat pertama kemunculannya.

Namun, karisma pada wajah Indah berjaya menutup kelemahan tersebut selain penataan cahaya yang cukup sifatnya. Ia satu pengalaman paling berharga buat Amani yang telah lama meninggalkan pentas teater untuk kembali menjinakkan dirinya dengan kraf lakon pentas.

Garapan Nam Ron pada nashkah ini lebih bertumpu kepada aspek lakonan yang memerlukan keupayaan tinggi seseorang pelakon untuk berlakon secara bermonolog.

Dari segi itu, saya kira Nam Ron telah berjaya dalam tanggungjawabnya sebagai pengarah. Bukan sekadar melontarkan monolog mereka, pelakon juga telah dilatih untuk mencipta lakonan fizikal yang bukan calang-calang pelakon boleh melakukannya.

Tugas utama Nam Ron usai pementasan adalah menyiapkan resepi terbaik untuknya menyempurnakan nashkah kedua supaya lebih menyelerakan.

Sewaktu sidang media sejurus selesai pementasan, saya tertarik dengan jawapan Vanidah yang mana dia sebagai pelakon rindukan proses mempersiapkan dirinya sebagai pelakon untuk membintangi teater di atas pentas arena.

“Bukan selalu dapat peluang untuk berlakon di atas pentas yang dikelilingi penonton seperti ini. Saya rindukan teater pada era 90an. Walaupun teater tersebut kecil tetapi tenaga yang diserap daripada penonton yang memenuhi setiap sudut panggung sangat besar.”

Malangnya, hanya beberapa penerbit teater sahaja yang sanggup mempertaruhkan wang ringgit dan keringat mereka untuk menerbitkan pementasan berkualiti sebegini.

Selain Rumah Anak Teater, produksi Five Arts Centre, Revolution Stage dan Paradoks Production dan beberapa lagi.


Mereka antara produksi yang mampu mengangkat isu-isu besar, tanpa dendangan muzikal dengan hanya berbekalkan kecemerlangan seseorang pelakon di pentas teater.

Teater Kompilasi Nam Ron kali ini mengenengahkan isu yang agak tabu kepada masyarakat menyebabkan penonton dihadkan kepada khalayak yang berusia 18 tahun ke atas sahaja.

"Teater Kompilasi Nam Ron" dipentaskan di DPAC, Damansara Perdana sehingga 3 November dengan harga tiket RM50 dan RM80 sahaja.