Penyanyi wanita popular Indonesia, Rossa bakal bergandingan dengan kumpulan sensasi Korea Selatan, Super Junior dalam satu projek usaha sama antara syarikat label muzik SM Entertainment dan PT Trans Media Corpora.

Penyanyi yang popular dengan lagu Pudar itu bersetuju untuk mengadakan kerjasama bersama kumpulan berkenaan dan akan berkolaborasi dari segi pengurusan bakat, produksi kandungan visual dan platform mudah alih.

Pada september 2018, PT Trans Media Corpora telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama syarikat pengurusan bakat hiburan Korea Selatan, SM Entertainment.

Dalam satu sidang media di Jakarta pada Khamis, Ketua Pegawai Eksekutif CT Corp, Chairul Tanjung berkata, tujuan utama kolaborasi itu adalah untuk mempromosikan artis Indonesia ke luar negara, terutamanya di Korea Selatan.

Rossa merupakan artis pertama yang akan berkolaborasi dengan syarikat gergasi itu.

Menurut portal berita Kompas.com, kedua-dua syarikat itu berhasrat untuk memastikan bahawa bakat artis Indonesia setanding dengan bakat artis antarabangsa.

SM Entertainment merupakan salah satu agensi terbesar di Korea Selatan yang dapat memberi kelebihan terutama dari segi pengurusan bakat, uji bakat, latihan dan strategi pemasaran.

"Kami berharap kerjasama ini bakal menjadi," kata Chairul

Namun begitu, single terbaharu yang merupakan kolaborasi antara Rossa dan Super Junior masih lagi dirahsiakan.

"Saya tidak sabar untuk melihat apa yang bakal terhasil dari kerjasama ini," kata Rossa yang ditemui di majlis sama.

"Sejujurnya, saya masih gugup," kata penyanyi yang telah menghasilkan 17 album itu.

Dalam pada itu, ahli kumpulan Super Junior, Leetuk juga berkata, Rossa merupakan penyanyi pujaannya.

"Rossa sangat dikenali di Indonesia sebagai penyanyi yang mempunyai 17 tahun pengalaman. Ia merupakan satu penghargaan," kata Leetuk.

Popular sekitar tahun 2015, Super Junior merupakan kumpulan muzik lelaki yang menjadi pujaan dunia.