SENARIO kebanyakan drama dan filem tempatan gagal dijual ke peringkat antarabangsa sehingga kini menjadi tanda tanya sama ada ia adalah kesilapan penggiat seni sendiri atau di pihak Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) mahupun persatuan perfileman sendiri.

Naib Presiden Persatuan Sutradara Malaysia (FDAM), Syed Zulkifli Syed Masir berkata, FDAM sendiri sudah melaksanakan pelbagai program seperti kajian, menjemput penceramah luar negara dan kursus tapi masalah ini masih tiada penyelesaian.

"Persatuan perfileman seperti FDAM di luar negara kurang berdepan dengan masalah seperti kita sebab karya penggiat seni mereka yang ada sedia boleh dijual.

"Beberapa tahun dulu, saya pernah bertanya apakah drama Melayu boleh dijual? Jawapan yang saya terima tak boleh kecuali Memori Cinta Suraya disebabkan ia adaptasi karya orang lain yang dialih bahasa dan dijual ke pasaran luar," katanya kepada Astro Gempak.

Ujarnya, karya asli tempatan sebenarnya tidak boleh dijual melainkan secara pakej.

"Cerita asal kita tak boleh jual, jadi di mana masalah kita sedangkan penggiat seni kita kata karya mereka sudah cukup bagus.

"Macam orang jual kerepek, adik beradik mesti kata bagus dan menyalahkan orang lain sebab tak beri mesin untuk hasilkan lebih banyak kerepek untuk dijual ke luar sedangkan orang kampung sebelah tak beli pun.

"Begitu juga, penggiat seni kita sering menyalahkan FINAS, Lembaga Penapisan Filem (LPF) dan penonton tapi sebenarnya produk kita yang ditonton di luar negara hanya menerusi ‘screening’ di festival sahaja," katanya.

Tambahnya, usaha yang dijalankan seperti Netflix dan FINAS termasuk membuat dokumentari hanya lebih untuk pasaran di sini meskipun ada untuk tujuan pasaran antarabangsa tapi masih tidak laku.

"Banyak sebab isu ini antaranya kefahaman tentang kandungan. Kita tak nak cuba untuk faham sebab fikir kita dah rasa okey sedangkan kita belum okey.

"Bukan syok sendiri sebab pasaran tempatan boleh terima tapi tidak untuk pasaran antarabangsa. Cara kita garap cerita pun lain,” katanya.

Syed Zulkifli berpandangan cara jualan karya tempatan di pasaran antarabangsa mengikut sistem katalog adalah sukar apatah lagi bertanding dengan karya luar yang lebih bagus khususnya dari Hollywood.

"Kita mempunyai visi berkarya yang sama tapi dari aspek pelaksanaan banyak perkara perlu diselesaikan," katanya.

Teks oleh: Elrafaei Sapi
Foto: champions-speakers.co.uk