ANTARA pelbagai berita dari dalam dan luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah 10 berita yang paling meraih perhatian sepanjang hari ini, Isnin, 18 November 2019.

1) 'Saya dah jangka, tapi...' - Tun M terkejut PH kalah majoriti besar di Tanjung Piai

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui telah menjangkakan kekalahan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai Sabtu lalu.

2) Tanjung Piai ibarat referendum kecil kepada PH - Ahmad Zahid

Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan, ia dapat dibuktikan dengan sokongan pengundi muda termasuk Cina yang sudah mula kembali kepada BN.

3) Penggabungan UMT-UNiSZA: Ini perkara yang anda perlu tahu

Cadangan tersebut pada mulanya tidak diterima baik oleh pelbagai pihak memandangkan ia dibimbangi akan memberikan kesan kepada pelajar, kakitangan dan identiti kedua-dua universiti tersebut.

4) Sukan SEA: Wan Kuzain akhirnya sertai latihan skuad Kim Swee

Pemain yang ditunggu-tunggu, Wan Kuzain Wan Kamal yang berpangkalan di Amerika Syarikat, akhirnya menyertai latihan pasukan Bawah 22 (B-22) kebangsaan, pada Isnin.

5) 5,300 penjawat awam di Melaka bakal terima bantuan khas RM1,000

Berita gembira yang membabitkan peruntukan sebanyak RM5.3 juta itu diumumkan Ketua Menteri, Adly Zahari ketika membentangkan Belanjawan 2020 negeri.

6) Polis serbu universiti, ancam tembak penunjuk perasaan dengan peluru hidup

Beratus-ratus pelajar bersenjatakan anak panah dan busur dilapor masih berada di bangunan utama. Walaupun diminta polis untuk meninggalkan kawasan, namun arahan berkenaan tidak diendahkan.

7) Ambil pendekatan bijaksana untuk pulih keyakinan rakyat - Anwar

Kerajaan perlu mengambil pendekatan bijaksana untuk memulihkan keyakinan rakyat yang kecewa dan memberi mesej jelas menolak Pakatan Harapan (PH) di Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai pada Sabtu lalu.

8) Finas cadang akta khusus kawal selia kandungan platform digital

Satu akta perlu diwujudkan untuk mengawal selia kandungan filem atau program yang disediakan di platform digital terutama video atas permintaan (VOD) atau penyedia penstriman video.

9) Tanjung Piai: Kenapa tuding punca kalah kepada Tun Mahathir saja? - Khairuddin

Penyelaras Parlimen Jasin, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan menegaskan, semua pemimpin PH kini perlu bermuhasabah dan dipertanggungjawabkan atas kegagalan itu.

10) Tujuh ekor lembu mati dirempuh lori dan kereta

Ketua Polis Daerah Kampar, Suprintenden Hasron Nazri Hashim, kejadian berlaku sekitar pukul 4 pagi Isnin apabila sekumpulan lembu keluar dari tepi jalan sebelah kiri.