Meskipun berdepan dengan cuaca yang tidak menentu dan perlu melalui jalan-jalan balak, namun ia tidak menghentikan usaha penyaluran bantuan bekalan makanan kepada masyarakat di Lawas.

Usaha yang dijalankan oleh Projek Kecil Luar Bandar (MRP) melalui bantuan khas Sarawakku Sayang (BKSS), Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) dan Kementerian Kewangan (MOF) itu memberi manfaat kepada lebih 12,000 isi rumah di kawasan berkenaan.
Menurut Timbalan Ketua Menteri, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan, bantuan ini dijalankan dalam dua fasa.

"Pada fasa yang kedua ini ianya diletakkan dibawah program bantuan makanan Sarawakku Sayang di mana RM200,000 telah diperuntukkan bagi setiap DUN.

“Pada kali ini, kita menyaksikan sebanyak 7,310 pek makanan diagihkan di kawasan DUN Bukit Sari dan sebanyak 5,537 pula untuk DUN Ba’Kelalan,” katanya.

Melalui bantuan yang disumbangkan ini, beliau berharap ianya dapat meringankan beban mereka yang teruk terjejas akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.

Dalam masa sama, Awang Tengah turut menyarankan setiap individu yang layak namun tidak tersenarai bagi bantuan ini untuk terus menghubungi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah masing-masing serta Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Beliau menjelaskan Sarawak amat menitik beratkan kebajikan rakyat di negeri itu dan akan memastikan mereka yang tidak berkemampuan diberi perhatian sepatutnya.