Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy berkata beliau tidak boleh terlibat dalam debat mengenai syarikat pelaburan negara itu kerana sedang membantu pihak polis dalam isu tersebut.

Selain daripada itu, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, beliau juga sedang menyelesaikan pertikaian antara 1MDB dengan International Petroleum Investment Company (IPIC).

"Saya kini memberi tumpuan untuk membantu PDRM, dan menyelesaikan pertikaian IPIC.

“Oleh sebab itu, saya tidak boleh terlibat dengan sesi debat kerana ia berkemungkinan menjadi prejudis ke atas hal perundangan 1MDB yang berhubung kait dengan siasatan dan pertikaian,” ujarnya yang merujuk kepada cabaran debat Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua.

Tambah Arul, sejak Tony mengeluarkan cabaran debat pada 14 April dan beliau menyahut cabaran itu, ‘telah terjadi dua perkembangan penting yang sekali gus bermakna saya tidak lagi dapat bersama Tony dalam perdebatan’.

Pertama adalah atas nasihat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), selain kerana pihak PDRM yang memperinci siasatannya dalam 1MDB.

"PDRM telah membentuk pasukan tugas khas untuk menyiasat laporan PAC terhadap 1MDB,” ujarnya.

Perkembangan lain adalah 1MDB kini dalam pertikaian dengan IPIC, katanya.