Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi tidak pasti mengenai penglibatan Ketua Pengarah Eksekutif SRC International Sdn Bhd Nik Faisal Ariff Kamil semasa membuat pembentangan mengenai PetroSaudi Oil Services (PSOSL).

Ketua Peguam Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah semasa sesi soal balas pada hari ke-33 perbicaraan dana 1MDB berkata, pembentangan yang bertarikh 30 Disember 2010 adalah hanya untuk memperkenalkan PSOSL.

"Pembentangan itu hanya untuk tujuan maklumat, untuk mengetahui rakan kongsi kami dengan lebih baik. Tidak ada perbincangan mengenai lembaga untuk melabur ke PSOSL," kata Shahrol.

Shafee kemudian merujuk dokumen sokongan Lembaga 1MDB mengenai pelantikan Nik Faisal sebagai ketua pegawai pelaburan 1MDB itu pada tahun 2010.

Shafee berkata Nik Faisal mempunyai pengalaman bekerja di UBG Bhd.

Shafee: UBG Bhd adalah syarikat Jho Low, jadi Nik Faisal juga merupakan pengambilan dari salah satu syarikat Jho Low?

Shahrol: Ya.

Shafee: Adakah Jho Low mencadangkan Nik Faisal kepada anda untuk temujanji?

Shahrol: Ia adalah September atau Oktober 2009, pada mulanya saya bertanya kepada Casey Tang, yang sudah berada di TIA ketika itu, sama ada dia boleh mengambil alih peranan CIO. Apabila dia berkata 'tidak', saya bertanya kepada Jho sama ada dia mempunyai nama untuk mencadangkan, dan nama Nik datang.

Sebelum ini, Mahkamah Tinggi diberitahu Jho Low, menyeleweng kesemua US$1.83 bilion dana 1MDB dalam tempoh tiga tahun, bermula 2009 hingga 2011.

Shahrol dilaporkan berkata, wang yang diseleweng Jho Low dalam bentuk perjanjian pembiayaan Murabaha berjumlah US$830 juta dan US$700 juta lagi semasa usaha sama yang gagal antara 1MDB and PetroSaudi International Ltd (PSI).

Shahrol yang juga saksi pendakwaan kesembilan itu sebelum ini turut menjelaskan, PSI hanya membuat pembayaran keuntungan pertama kepada 1MDB secara tunai, dan seterusnya langsung tidak membayar satu sen pun bagi tahun kedua dan tahun-tahun seterusnya.

Najib menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan jumlah yang sama.

Perbicaraan berlangsung di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah.

Mahkamah kemudian berhenti seketika untuk perbicaraan 1MDB pada pukul 10.17 pagi untuk memberi laluan kepada keputusan kes SRC International Sdn Bhd.