Peningkatan drastik hampir 200 titik panas dikesan di Kalimantan, Indonesia, dalam jangka masa 24 jam, lapor The Star Online.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri G. Palanivel berkata 170 titik panas dikesan pada 30 Sept, tetapi telah melonjak kepada 367 pada Rabu.

Beliau menambah bahawa kawasan panas dikesan oleh Pusat Meteorologi Khas Asean yang berpangkalan di Singapura melalui Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Kebangsaan Amerika Syarikat.

"Dalam tempoh yang sama, 76 kawasan titik panas ditemui di Sumatera walaupun awan mungkin telah menghalang pengesanan jumlah sebenar kawasan panas," kata beliau dalam satu kenyataan semalam.

Beliau berkata, kawasan panas telah menyebabkan jerebu yang dikesan di kawasan yang terlibat di Kalimantan.

Dilaporkan bahawa Malaysia dan Indonesia merangka memorandum persefahaman untuk menangani jerebu merentasi sempadan.

Kerajaan juga telah menulis kepada Indonesia untuk menyuarakan kebimbangan mengenai peningkatan titik panas di selatan Sumatera dan Kalimantan yang telah membawa kepada jerebu di seluruh Semenanjung Malaysia dan Sarawak.

Palanivel juga menyatakan bahawa Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah mengesan dua titi panas di Sarawak dan satu di Pahang.

"Semua titik panas dikesan akan disiasat dan tindakan penguatkuasaan yang bersesuaian diambil," katanya.

Beliau berkata cuaca panas dan kering, ditambah dengan jerebu rentas sempadan, mungkin berterusan sehingga pertengahan Oktober kerana musim monsun barat daya.

Walau bagaimanapun, kebanyakan kawasan di Semenanjung, Sabah dan Sarawak dijangka menikmati keadaan cuaca yang normal sepanjang bulan ini, katanya.

Palanivel berkata JAS juga mencatatkan 4,751 kes pembakaran terbuka di seluruh negara.

Daripada jumlah itu, 1,475 kes melibatkan kebakaran di kawasan pertanian, pembakaran terbuka yang kecil (1,054); kebakaran belukar (1033); kawasan pembinaan (162); kawasan hutan (907); tapak pembuangan (86) dan kawasan industri (34).

Sehingga 07:00 semalam, 17 kawasan mencatatkan sihat Indeks Pencemaran Udara (IPU) bacaan, manakala 34 kawasan lain mencatatkan bacaan sederhana kualiti udara.