Kerajaan akan menyalurkan bantuan tunai kepada 30,000 pemandu bas sekolah pada 24 Ogos ini, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz.

Zafrul menjelaskan bantuan tunai kepada pemandu bas sekolah ini merupakan tiga perincian utama matlamat Pakej Prihatin.

Mengulas mengenai Bantuan Sara Hidup (BSH), Zafrul memaklumkan untuk fasa tiga ia sudah mula disalurkan pada 24 Julai lalu.

"Peruntukan yang terlibat adalah hampir RM3.0 bilion dan memanfaatkan hampir 4.28 juta penerima BSH merangkumi 3.75 juta isi rumah dan 0.53 juta bujang (40-59 tahun).

"Kadar BSH yang akan diterima juga mengambil kira 3.8 juta anak penerima BSH berumur 18 tahun ke bawah.

"Sehingga 31 Julai 2020, BSH fasa ketiga bagi seramai 4.13 juta penerima telah berjaya dikreditkan ke dalam akaun bank melibatkan bayaran RM 2.7 bilion," katanya ketika menyampai laporan Laksana ke-15 pada Selasa.

Zafrul menjelaskan penerima BSH yang diluluskan tetapi tidak dapat dikreditkan ke dalam akaun bank boleh menuntut secara tunai di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Beliau juga memaklumkan proses agihan BSH dan BPN secara tunai untuk lebih 50,000 penerima pedalaman Sabah dan Sarawak melibatkan 30 lokasi di Sarawak dan 9 lokasi di Sabah telah selesai pada 31 Julai 2020.

Bagi mereka yang ingin membuat rayuan, tempoh permohonan rayuan akan dibuka mulai 7 Ogos hingga 6 September 2020.

Permohonan rayuan boleh dibuat secara dalam talian di portal BSH atau pemohon boleh hadir di mana-mana Cawangan LHDNM/ Pusat Khidmat Hasil (PKH) dan Pusat Transformasi Bandar (Urban Transformation Centre - UTC).

Mereka yang membuat rayuan dikehendaki menyertakan dokumen yang berkaitan untuk diverifikasi semula oleh LHDNM.