Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun memaklumkan bahawa Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh sepatutnya akan bersara Jun ini.

Bagaimanapun, kerana penglibatan dan peranan pentingnya dalam penyiasatan kes skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Amar Singh mungkin akan melanjutkan tempoh perkhidmatannya.

“Oleh kerana beliau terlibat membantu siasatan dengan pasukan khas dan Majlis Penasihat yang dilantik kerajaan, jadi ada keperluan untuk beliau disambung tugas dan kontrak untuk tempoh tertentu yang akan ditentukan oleh SPP dan kerajaan,” katanya dalam sidang media di Bukit Aman di sini hari ini.

Amar Singh menjadi antara individu paling popular ketika ini dan dinanti-nantikan pengumumannya, sejak bermulanya operasi polis di rumah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Jalan Langgak Duta dan dua unit kediaman ahli keluarga Najib di Menara Pavilion.

Operasi yang berlarutan selama beberapa hari itu membawa kepada rampasan 284 kotak berisi beg tangan berjenama mewah dan 72 bagasi berisi wang tunai pelbagai matawang, jam tangan dan barang kemas.

Amar bertanggungjawab mengepalai siasatan terhadap kes tersebut dan beliau adalah individu yang akan memberikan kenyataan tentang setiap perkembangan siasatan.