Mayat seorang anggota polis yang dipercayai lemas selepas bot yang dinaiki bersama birasnya disedut kipas turbin stesen janakuasa di Pantai Telok Gong, Kuala Sungai Baru di Masjid Tanah malam tadi berjaya ditemui sekitar pukul 2.30 petang Selasa.

Mangsa Lanskopral Mohd Samsul Sharip, 33 tahun ditemui tersangkut pada jaring penapis kipas turbin janakuasa sepanjang 1.5 kilometer dan sedalam 50 kaki.

Menurut Penolong Kanan Penguasa Bomba Bahagian Operasi Negeri Melaka, Baharum Mohamad Hasim, sebaik menerima panggilan kecemasan pada 11.18 malam, dua jentera bomba dari Balai Alor Gajah, dikejarkan ke lokasi kejadian bersama 25 anggota.

"Pada pukul 11 pagi kita tidak jumpa namun pada pukul 2 petang kita mulakan lagi membuat operasi mencari dan kita jumpa mayat tersangkut di jaring di dalam lubang utama. Jaring tersebut adalah bagi mengelakkan daripada sampah sampah atau pun apa bahan masuk ke dalam turbin tersebut," kata Baharum.


Mangsa yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Rembau keluar menjala ikan bersama birasnya, Mohamad Amin Osman, 26 tahun.

Bot dinaiki mereka dipercayai disedut kipas turbin kilang janakuasa menyebabkan bot dinaiki terbelah dua dan mangsa hilang turut disedut turbin berkenaan.

Mohamad Amin berjaya menyelamatkan diri dalam insiden berkenaan.