Pada awalnya diupah untuk menyimbah asid ke muka Mufti Perlis namun kerana tidak sampai hati, suspek terakhir kes bakar kereta Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin mengubah tindakan kepada cubaan mengugut dengan membakar kereta, dalam kejadian Mac lalu.

Suspek yang dikenali sebagai Mee Tomoi, 48 tahun, turut mempunyai 16 rekod jenayah lampau berkaitan samun dan dadah, selain terlibat dalam kes tetak Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis, Doktor Hazman Hassan, tahun lalu yang telah dianggap selesai

Ketua Polis Perlis, Datuk Noor Mushar Mohd berkata, siasatan polis kini hanya terarah kepada pihak ketiga yang mengupah Mee Tomoi.

Ketika ini, Mee Tomoi masih direman sehingga 17 Julai depan bagi melengkapkan kertas siasatan mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan, kerana melakukan khianat dengan api.

“Ya dia memang diupah, tapi bila tak cukup upah diterima, dia janji sekian sekian (upah) lepas tu dapat sepertimana yang dijanjikan.

"Tapi sebenarnya Mee Tomoi ni diupah melakukan yang lebih dahsyat lagi, dia tak sampai hati… Dia tak sampai hati... sebagai manusia... sebagai orang Islam, dia tak sampai hati…” ujar Noor Mushar.

BACA: Suspek terakhir kes bakar kereta Mufti Perlis ditahan

BACA: Kereta rasmi Mufti Perlis dipercayai dibakar awal pagi Jumaat


Kata Noor Mushar, pihaknya percaya kejadian itu bermotifkan dendam namun enggan mengulas lanjut sama ada ia berkait dengan isu pemecatan imam, yang berkuat kuasa awal tahun ini.

Pada 6 Julai lalu, Mee Tomoi, 48 tahun, yang juga seorang peniaga baju telah ditahan di sebuah rumah di Kuala Ketil selepas beberapa bulan polis memburunya.

Hasil soal siasat polis, suspek mengaku terlibat dengan kes bakar kereta Mohd Asri bersama seorang lagi rakannya, yang telah ditangkap pada Mei lalu.

Dalam kejadian 22 Mac, kereta rasmi Mohd Asri, jenis Honda Accord rosak setelah disyaki dibakar pihak tertentu semasa diletakkan di kediamannya di Jalan Persiaran Wawasan di Kangar pada kira-kira 5.45 pagi.