Setiausaha Agung PKR Mohd Rafizi Ramli pada Isnin memfailkan permohonan untuk merujuk tiga persoalan perlembagaan berhubung pertuduhan di bawah Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (BAFIA) yang dihadapinya ke Mahkamah Tinggi.

Mohd Rafizi yang juga anggota Parlimen Pandan memfailkan permohonan itu bersama kerani bank, Johari Mohamad melalui Tetuan Daim & Gamany, di Mahkamah Sesyen di sini.

Peguam mereka, N.Surendran memberitahu pemberita bahawa permohonan itu dijangka akan didengar di Mahkamah Sesyen sebelum perbicaraan bermula pada 27 April ini.

Beliau berkata permohonan itu dibuat mengikut Seksyen 30 Akta Mahkamah Kehakiman 1964 bagi mendapatkan keputusan berhubung persoalan sama ada dakwaan terhadap Mohd Rafizi dan Johari boleh diteruskan walaupun BAFIA telah dimansuhkan dua tahun lepas.

Akta itu digantikan dengan Akta Perkhidmatan Kewangan 2013. Peguam itu berkata permohonan juga dibuat atas persoalan sama ada dakwaan di bawah BAFIA itu tidak berperlembagaan memandangkan unsur niat tidak dinyatakan sebagai elemen bagi kesalahan di bawah Akta itu.

"Permohonan turut dibuat untuk satu keputusan atas persoalan sama ada Seksyen 87(2) BAFIA boleh menyebabkan individu bersalah kerana menjawab sebarang soalan yang diajukan kepadanya.

Mohd Rafizi yang turut hadir pula berkata permohonan itu difailkan kerana tuduhan ke atasnya jelas bermotifkan politik serta tidak mengambil kira soal kepentingan awam.

Mohd Rafizi, 38, mengaku tidak bersalah mendedahkan dokumen penyata baki akaun pelanggan Public Bank Bhd iaitu National Feedlot Corporation (NFC), National Meat & Livestock Sdn Bhd, Agroscience Industries Sdn Bhd dan Pengerusi NFC Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, yang beliau mempunyai akses, kepada perunding media Yusof Abdul Alim dan pemberita The Star Erle Martin Carvalho.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Ibu Pejabat PKR di Merchant Square, Jalan Tropicana Selatan, Petaling Jaya, pada 7 Mac 2012.

Mohd Rafizi didakwa mengikut Seksyen 97(1) BAFIA yang boleh dihukum mengikut Seksyen 103(1)(a) akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum tiga tahun atau denda maksimum RM3 juta atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Johari, 44, juga mengaku tidak bersalah bersubahat dengan Mohd Rafizi pada tarikh dan di alamat yang sama. Beliau didakwa mengikut Seksyen 112(1)(c) BAFIA, dan boleh dihukum menurut Seksyen 103 akta sama.

Kes itu ditetapkan untuk perbicaraan pada 27 April ini di Mahkamah Sesyen.

Pada 10 Sept 2012 Setiausaha Agung PKR itu memfailkan permohonan untuk mengetepikan pertuduhan berkenaan tetapi permohonannya ditolak Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 23 Nov 2012.

Mahkamah Rayuan juga mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi itu selepas menolak rayuan Mohd Rafizi.

Pada 6 April lepas, Mahkamah Persekutuan membatalkan rayuan Mohd Rafizi bagi mengetepikan pertuduhan di bawah BAFIA berikutan mahkamah itu tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes yang berasal daripada Mahkamah Sesyen.