Hujan lebat lebih 12 jam mengakibatkan daerah Kuala Muda di Kedah dilanda banjir sejak Sabtu.

Air yang naik dengan pantas memaksa sesetengah penduduk di kawasan itu tidak sempat menyelamatkan harta benda selain keluar untuk menyelamatkan diri.

Menurut Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah Kuala Muda, Kapten (PA) Azahar Ahmad, 11 pusat pemindahan telah dibuka bermula jam 9 malam tadi.

Ia menempatkan 336 mangsa daripada 86 keluarga..

Pusat Pemindahan yang dibuka antaranya di Surau Kampung Sungai Bongkok yang menempatkan 60 orang mangsa, Pusat Pemindahan Dewan Kampung Tengah Padang Temusu (8 mangsa), Pusat Pemindahan Dewan Steang Wam Kowang (23 mangsa) dan Pusat Pemindahan Surau Kampung Padang Tok Sora (72 mangsa).

Manakala Pusat Pemindahan Dewan Kampung Bukit Belah Batu 2 (18), Dewan Taman Bedong Jaya (80), Surau Taman Malinja, Semeling (20), Masjid Permatang Gedong, Sungai Petani (40), Dewan Kampung Sungai Pasir dan Dewan Kampung Lebai Ali, Bedong.

Sementara itu sebuah pusat pemindahan dibuka jam 6 pagi tadi di Dewan Kampung Segantang Garam yang menempatkan 15 mangsa.

Keseluruhan sehingga pukul 10 pagi tadi, 45 buah kampung di 12 mukim dan empat kawasan taman perumahan terjejas akibat banjir kilat.

Sementara itu jalan di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) di KM 93.3 (Sungai Petani ke Gurun dan Gurun ke Sungai Petani) di kedua-dua arah ditutup bermula jam 12.20 malam tadi.

Ini ekoran air sedalam 2.5 meter dari Sungai Bongkok telah melimpah ke lebuh raya.

Hujan lebat masih turun ketika ini dan banjir dijangka akan lebih buruk ekoran paras air Sungai Muda dan Sungai Sik semakin meningkat.