Seorang bekas anggota tentera diberkas selepas cuba merampas senapang daripada seorang anggota tentera yang sedang bertugas di pintu masuk Kem Tentera Seberang Takir di sini, semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP Wan Abd Aziz Wan Hamzah berkata dalam kejadian pukul 1.55 tengah hari itu suspek telah pergi ke kem berkenaan dengan memakai topi keledar dan menutup mukanya dengan sehelai kain berwarna hitam.

Suspek yang berusia 41 tahun kemudian meminta untuk berjumpa dengan Penolong Pegawai Pemerintah kem berkenaan sebelum meluru ke arah anggota yang bertugas dan bertindak agresif.

“Lelaki berkenaan telah bertindak mengeluarkan sebilah pisau dan cuba merampas selaras senapang jenis SK MP5 yang dipegang oleh pengawal berkenaan.

“Dalam usaha berkenaan, pengawal berkenaan telah bertindak untuk mempertahankan senjata berkenaan dan berlaku pergelutan di antara mereka. Tindakan pantas seorang lagi pengawal bertugas dan dengan bantuan seorang anggota, lelaki ini berjaya ditangkap dan diserahkan kepada pihak polis,” katanya pada sidang media di IPK Terengganu di sini hari ini.

Menurutnya lagi anggota tentera berusia 29 tahun dan berasal dari Kuala Kangsar, Perak, yang cedera dalam kejadian terbabit dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu, dan menerima tiga jahitan di bawah telinga.

Siasatan awal mendapati suspek yang berasal dari Kampung Pak Kancil, Setiu, adalah bekas tentera dan dikenakan tindakan buang kerja pada 2007 kerana masalah mental.

Wan Abdul Aziz berkata, pihaknya turut merampas sebilah pisau yang digunakan supek masih menyiasat motif kejadian dan kes disiasat mengikut seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja menyebabkan kecederaan menggunakan senjata.


Ujian saringan air kencing mendapati suspek bebas dari pengaruh dadah dan tidak mempunyai sebarang rekod jenayah lampau.

Menurutnya lagi, Mahkamah Majistret Kuala Terengganu membenarkan perintah tahanan reman selama empat hari bagi membantu pihak polis menjalankan siasatan.