Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berjanji Belanjawan 2019 akan dilakukan dengan penuh hati-hati agar dana negara tidak dibazirkan, serta memastikan keadaan fiskal negara kembali terkawal.

Beliau berkata, dalam usaha memenuhi aspirasi rakyat, Kerajaan Persekutuan juga perlu sedaya upaya mengawal perbelanjaan agar apa yang dirancang dalam belanjawan itu tidak melebihi pendapatan negara.

“Kita cuba memenuhi aspirasi rakyat di masa sama, bajet kita bukan melebihi pendapatan kita. Kita tidak ada buat pinjaman untuk kita nak buat syarikat baharu supaya kita boleh curi duit.

“Kita (hanya) pinjam untuk bayar hutang supaya faedah jadi kurang. Kita sangat berhati-hati. Tak ada duit kita tak belanja,” katanya kepada sidang media selepas Pembentangan Belanjawan 2019 oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng di Dewan Rakyat hari ini.

Mengenai Tabung Harapan, yang kini jumlah yang terkumpul sudah mencecah RM196 juta, Tun Mahathir berkata, masih belum ada perancangan khusus bagaimana wang itu akan dibelanjakan.

“Duit itu tidak ada tujuan tertentu melainkan untuk menolong kerajaan menyelesaikan masalah kewangan. Kita akan guna duit itu sebijak mungkin,” katanya lagi.