Bumbung dua bangunan Sekolah Kebangsaan (SK) Telupid yang menempatkan lapan bilik kelas diterbangkan angin kencang.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 petang Ahad itu, angin kencang itu turut menerbangkan beberapa zink bumbung sebuah bangunan menempatkan dua rumah guru dan sebuah rumah kakitangan pentadbiran sekolah tersebut.

Cermin sebuah kereta diletakkan di garaj rumah kakitangan pentadbiran sekolah itu turut pecah terkena bumbung garaj itu yang patah.

Penolong Kanan Kokurikulum SK Telupid. Wiwean Sangau, ketika dihubungi Bernama, berkata ketika kejadian tiada sesiapa berada di kawasan sekolah.

Katanya, kerosakan teruk membabitkan sebuah bangunan sekolah menempatkan empat bilik kelas untuk Tahun Lima dan Tahun Tiga apabila semua bumbung diterbangkan angin kencang.

Menurutnya, angin kencang turut menerbangkan separuh bumbung sebuah lagi bangunan sekolah menempatkan empat blik kelas Tahun Enam dan Tahun Dua.

Beliau berkata angin kencang turut merosakkan keseluruhan struktur perhentian bas berhampiran sekolah itu.

Dalam pada itu, Anggota Parlimen Beluran, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee meminta Kementerian Pendidikan mengambil perhatian kejadian membabitkan sekolah itu khususnya melaksanakan kerja pembaikan sebelum sesi persekolahan dibuka pada minggu hadapan. -- BERNAMA