Majlis Keselamatan Negara (MKN) digesa mengeluarkan panduan lebih jelas ketika negara sedang berdepan wabak COVID-19.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid menegaskan banyak pihak yang tidak faham sepenuhnya arahan Perintah Kawalan Pergerakan yang dikuatkuasakan tengah malam tadi.

Mahdzir turut menyifatkan agensi pelaksana perintah tersebut juga "terkial-kial mencari penyelesaian"

"Keadaan ini menyebabkan rakyat tidak berpuas hati dan resah," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Mahdzir, pihak berwajib seharusnya perlu memperhalusi dan membuat perincian mengenai kaedah pelaksanaan perjalanan yang telah dihadkan, berdasarkan akta sedia ada.

Beliau juga berkata pihak pentadbir universiti sepatutnya lebih prihatin akan keadaan pelajar yang kampung halamannya jauh.

"Pekeliling baru perlu dikeluarkan tanpa rasa malu supaya pelajar tidak perlu berpusu-pusu untuk mengosongkan asrama," katanya lagi.

Kerajaan juga perlu memberi satu panduan yang jelas mengenai pengoperasian sektor F&B semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan.

"Jangan berasa malu untuk menyediakan penerangan berterusan kepada rakyat," ujar beliau.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki pula menegaskan komunikasi dan koordinasi merupakan asas utama yang wajib berfungsi ketika menghadapi sesuatu krisis.

"Apabila salah satu tidak berfungsi dengan baik akan tercetuslah suasana haru-biru," katanya menerusi Twitter.


Beliau turut mempersoalkan pihak MKN yang tidak membuat sebarang kenyataan ketika menteri-menteri memberi alasan tidak boleh bersuara ketika krisis.