“Cukup-cukuplah menggelar dan memanggil Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak) sebagai penyamun, pencuri.”

Demikian nasihat Setiausaha Veteran UMNO, Datuk Mustapha Yaakub yang menggesa orang ramai tidak lagi melabel Najib dengan tuduhan sebegitu kerana masih belum terbukti bekas perdana menteri itu bersalah.

Menurutnya, ‘cerita pencuri, penyamun’ itu diwar-warkan dan dilaungkan sejak dua tahun dulu, sebelum pilihan raya lagi dan ia adalah kerja-kerja pembangkang pada waktu itu.

“Ini kerja-kerja pembangkang ketika itu, kemudian disokong oleh Mahathir (Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad) sendiri yang sampai sekarang menggelar Najib sebagai pencuri.

“Pencuri yang dimaksudkan mereka dikaitkan dengan kes kononnya Najib mencuri duit 1MDB.

“Dakwaan yang dikemukakan kepada Najib satu pun tidak sentuh soal 1MDB tapi semua dakwaan atas dasar AMLA (Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001),” katanya kepada Sinar Harian.

Ketika ditanya adakah beliau merasakan Najib benar-benar menyamun dan mencuri duit 1MDB, Mustapha menegaskan beliau tidak percaya dengan tuduhan sebegitu.

“Kalau tanya sayalah, saya tidak percaya Najib curi atau samun duit 1MDB. Kalau nak menggelar Najib pencuri dalam kes 1MDB ini, kita tidak dapat ada bukti-bukti jelas katakan beliau terlibat.

“Mungkin apa yang berlaku adalah dia salah urus dalam hal 1MDB. Itu yang berlaku,” tegasnya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Najib menegaskan bahawa beliau bukan seorang pencuri, perompak dan penyamun.

Kenyataan itu dibuatnya melalui perkongsian di Facebook Live baru-baru ini berkenaan dakwaan dan tohmahan mengenai dana RM2.6 bilion ke atas dirinya.