Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berharap lebih ramai masyarakat luar bandar dapat meningkatkan pendapatan mereka melalui perniagaan.

Dengan cara itu, katanya, jurang kekayaan antara masyarakat bandar dan luar bandar dapat dikecilkan, sekali gus memastikan kemakmuran untuk negara.

“Saya memang berminat melihat lebih ramai orang yang tinggal di luar bandar dapat kejayaan, kerana kita tahu, antara masyarakat luar bandar dan masyarakat bandar, berbeza kekayaannya.

“Kebiasaannya, orang bandar kebih kaya dan orang luar bandar lebih miskin. Tetapi, kalau kita (orang luar bandar) belajar berniaga, kita dapat pendapatan yang tinggi, bahkan lebih dari orang bandar.

"Kita harus ingat, rezeki dari perniagaan. Kalau makan gaji, setakat itu saja. Tetapi (dengan) berniaga, kita boleh jadi jutawan,” katanya lagi.


Perdana Menteri berkata demikian ketika berucap pada Program Santai Bersama Usahawan Berjaya anjuran RichWorks International Sdn Bhd dengan kerjasama Kementerian Pembangunan Luar Bandar, bertajuk ‘Nak Ubah Hidup’, di sini hari ini.

Dr Mahathir berkata, beliau percaya semua orang ada kebolehan untuk membuat sesuatu, tetapi tanpa usaha yang berterusan, kebolehan itu akan menjadi sia-sia.

Turut hadir pada program itu, isteri perdana menteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali dan Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Seri Rina Mohd Harun.