Definisi Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) perlu diperluas meliputi komuniti agar etnik Islam Rohingya diiktiraf sebagai anggota sah di dalam pertubuhan itu.

Kaum minoriti paling tertindas di dunia itu juga menetap dalam wilayah ASEAN sejak berdekad-dekad lamanya, menjadikan mereka mempunyai hak untuk bersuara dan didengari dalam pertubuhan berkenaan.

Justeru itu, Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) bersama Pertubuhan Hak Asasi Manusia Etnik Rohingya Myanmar Malaysia (Merhrom) berpendapat, ASEAN perlu membuka ruang untuk dijadikan persatuan negara-negara dan komuniti Asia Tenggara.

Presiden Mapim, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata pihaknya akan menghantar memorandum kepada ASEAN mengenai perkara itu sekali gus mengakhiri penderitaan yang dialami oleh etnik Islam Rohingya.

"Etnik Islam Rohingya sudah ada sejarah berdekad lamanya sebagai penghuni di wilayah ASEAN jadi mereka berhak diiktiraf sebagai komuniti. Soal dia (Rohingya) akan menjadi warganegara mana itu akan dibincangkan kemudian.

Definisi ASEAN perlu dikembangkan konsep kerakyatannya. Bukan cuma ada negara anggota atau kerajaan sahaja, tetapi ahli komuniti sekali sekaligus akan membuatkan etnik Islam Rohingya akan mempunyai hak untuk bersuara," katanya dalam satu sidang media di Shah Alam, pada Jumaat.

Sementara itu, Mohd Azmi turut menyatakan kegusaran mengenai perkembangan episod baharu penderitaan Etnik Islam Rohingya yang berada di negeri Rakhine, Myanmar sejak dua hingga tiga bulan lepas.

Beliau berkata kaum Rohingya kini tersepit dalam peperangan yang berlaku antara rejim tentera Myanmar dan Tentera Arakan yang mana didakwa menyasarkan pembunuhan kaum Rohingya.

"Bermula 1 April lalu, lima bandar di daerah Buthidaung diisytiharkan darurat oleh tentera Myanmar akibat peperangan itu dan terbaru seramai 20 warga Rohingya terbunuh dan mencederakan 30 lagi dalam serangan helikopter oleh tentera junta Myanmar.

"Justeru kami mendesak Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengisytiharkan resolusi hantar tentera pengaman ke Rakhine untuk melindungi Rohingya daripada konflik yang tercetus.

"Kami juga mahu pemerintah Myanmar membuka akses kepada agensi kemanusiaan untuk menghantar bantuan kepada penduduk Rohingya yang terjejas disana," katanya.

Mengulas lanjut, Mohd Azmi menyatakan satu pelan tindakan telah dirangka meliputi pelbagai perkara antaranya menghantar memorandum kepada Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), PBB dan ASEAN, dalam usaha menggesa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah untuk membantu etnik Rohingya di Malaysia.

"Wujudkan kumpulan untuk failkan kes kepada Mahkamah Jenayah Antarabangsa mengenai pembunuhan beramai-ramai etnik Islam Rohingya oleh tentera junta Myanmar, usulkan kepada Parlimen dan Dewan Negara untuk membahaskan mengenai isu Rohingya dan banyak lagi," jelas beliau.