Bandar raya Hangzhou di timur China telah dinilai sebagai satu daripada bandar raya negara itu yang menawarkan penduduk mereka kebahagiaan sepenuhnya pada Forum Bandar Raya Gembira China 2019 pada 25 November.

Ini adalah kali ke-13 bagi Hangzhou untuk memenangi gelaran itu, satu-satunya bandar raya dengan satu pencapaian sedemikian merentasi negara itu, dan ia juga telah dinamakan sebagai model demonstrasi sebuah bandar raya bahagia, satu penghormatan khas dari jawatankuasa penganjuran acara itu.

Kebahagiaan adalah satu perasaan subjektif bagi kepuasan orang ramai dengan kehidupan.

“Bandar raya paling bahagia” adalah pujian paling tinggi yang boleh diperolehi oleh sebuah bandar raya dari penduduk mereka.

Justeru, dari manakah kebahagiaan bagi penduduk Hangzhou datang?

Kebahagiaan ini berakar umbi di hati penduduk tempatan.

Berbanding dengan bandar raya lain di China, Hangzhou memberi lebih perhatian kepada perasaan penduduk tentang bandar raya itu.

Daripada perkhidmatan awam berkualiti tinggi yang mudah kepada tadbir urus sosial pelbagai bidang yang mantap, Hangzhou memberi kuasa kepada setiap penduduk dengan keyakinan, harapan dan dorongan.

Kebahagiaan ini juga datang daripada pembangunan mantap bandar raya itu.

Hangzhou sedang mempercepatkan pembangunan bagi bandar raya ekonomi digital yang pertama dan tempat perhimpunan bagi usahawan global di antara lain, supaya setiap usahawan dan inovator yang datang ke Hangzhou dapat peluang untuk merealisasikan impian mereka dan menjalani suatu kehidupan yang kaya.

Harmoni dengan alam semula jadi juga menyumbang kepada kebahagiaan penduduk Hangzhou.

Kebahagiaan terletak di dalam air yang jernih dan gunung-gunung yang subur ketika bandar raya terus maju dengan tadbir urus bandar yang canggih, yang membolehkan kadar liputan hutan sebanyak 66.83 peratus. Hangzhou mempunyai tiga tapak warisan budaya dunia, iaitu Tasik Barat, Grand Canal dan Runtuhan Arkeologi bagi Bandar raya Liangzhu. Orang yang tinggal di ibu kota kuno Hangzhou yang mempunyai sejarah lebih dari satu ribu tahun dapat mengalami kehidupan ekologi yang berkualiti tinggi dalam keseronokan alam semula jadi yang sepenuhnya pada setiap hari.

Reputasi bersejarah dan saintifik bagi bandar raya itu dan tadbir urus moden yang teratur telah bersama-sama mengangkat daya saing kebahagiaan Hangzhou. Tidak lama dahulu, beberapa organisasi media asing telah menegaskan di dalam penerbitan mereka bahawa Hangzhou, sebuah bandar raya yang penuh dengan pemandangan semula jadi dan tamadun moden, telah menjadi sumber inspirasi bagi vitaliti China dalam sepanjang satu ribu tahun yang lalu.

Kebahagiaan Hangzhou tidak disangsikan adalah pelbagaian, dan sumber-sumber kebahagiaan ini adalah sebahagian daripada mereka. Rasa kebahagiaan yang pelbagai diintegrasikan ke dalam tekstur lembut bagi Hangzhou, yang membentuk kehidupan bahagia penduduk mereka setiap hari.

--BERNAMA