Tutup

Harga RON95 dan RON97 kekal, diesel naik 1 sen

Harga RON95 dan RON97 kekal, diesel naik 1 sen
Hanya diesel menyaksikan peningkatan ekoran harga produk diesel diproses yang meningkat di paras global. - Gambar fail Reuters
Harga runcit petrol RON95 and RON97 masing-masing kekal pada RM1.98 dan RM2.28 seliter untuk tempoh 26 Januari hingga 1 Februari 2019.

Manakala harga runcit diesel meningkat 1 sen seliter kepada RM2.18 seliter.

Menurut Kementerian Kewangan, peningkatan ini adalah susulan harga produk diesel yang diproses (refined product) yang berada pada AS$73 setong, berbanding harga produk petrol RON95 yang berada pada paras AS$62 setong.

“Perbezaan kos produk yang lebih tinggi bagi diesel berbanding petrol adalah disebabkan oleh peningkatan permintaan bagi produk diesel, terutamanya dari negara Republik Rakyat China, dan juga peningkatan pengeluaran produk petrol di pasaran global,” kata kementerian itu dalam kenyataan yang diedarkan pada Jumaat.

Sementara itu, kerajaan mengulangi komitmen untuk mengekalkan paras siling harga runcit petrol dan diesel walau apa pun yang berlaku pada harga komoditi itu di peringkat dunia.

“Kerajaan akan menstabilkan harga jualan runcit bagi produk petrol RON95 dan diesel dengan mengekalkan harga jualan runcit masing-masing pada paras RM2.20 seliter dan RM2.18 seliter sekiranya harga pasaran produk melebihi paras harga tersebut,” kata kenyataan itu lagi.