Biarpun sudah bersara, namun wanita ini tetap menyumbang baktinya dengan membantu menjahit peralatan perlindungan diri (PPE) bagi kegunaan barisan hadapan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

Menurut Zaini Mohd Nor, 59, bagi membantu rakan setugasnya, dia tidak teragak-agak untuk menghubungi urusetia projek inovasi PPE, Unit Kawalan Jangkitan dan Epidemiologi Hospital (UKJEH) HUSM untuk menawarkan diri sebagai sukarelawan untuk menjahit dan menghasilkan PPE.

Dia yang juga mantan Ketua Unit, Unit Rekod Perubatan HUSM berkata, meskipun sudah bersara secara pilihan pada 1 Oktober 2018 dan sudah tidak lagi menggantungkan kad kakitangan di leher seperti kebiasaannya, ianya tidak bermakna menutup peluang untuknya terus menyumbang bakti terutamanya apabila HUSM membuka pintu kepada sesiapa yang berminat sebagai sukarelawan untuk menyediakan PPE.

"Hati saya terusik dan sedih melihat keadaan petugas barisan hadapan negara dalam memerangi wabak Covid-19 kerana ada di antara mereka yang mempunyai kemahiran menjahit terpaksa mencuri masa untuk menjahit PPE walaupun ketika itu mereka sepatutnya habis berkerja.

"Saya terharu melihat kesungguhan semua pihak yang turun padang membantu, mengorbankan masa serta tenaga bersama-sama menghadapi krisis COVID-19 ini dan saya berasa terpanggil untuk turut serta biarpun hanya di belakang tabir.

"Ianya cukup bermakna kepada saya apatah lagi dengan kesungguhan kakitangan serta penuntut USM yang begitu komited melakukan kerja masing-masing apabila ada di antara mereka yang memotong kain dan menjahit dan untuk menyiapkan set PPE bagi menampung keperluan di HUSM," katanya.

Katanya, dengan kebolehan menjahit yang ada, dia berasa puas apabila dapat menyediakan PPE untuk kegunaan petugas perubatan mahupun petugas di makmal USM. - Foto Astro AWANI

Katanya, dengan kebolehan menjahit yang ada, dia berasa puas apabila dapat menyediakan PPE untuk kegunaan petugas perubatan mahupun petugas di makmal USM.

"Dalam menangani penularan wabak COVID-19, pelbagai pihak membantu menyalurkan sumbangan dalam pelbagai bentuk bagi membantu keperluan petugas barisan hadapan khususnya kakitangan kesihatan yang memerlukan PPE dalam melakukan saringan dan merawat pesakit COVID-19.

"Banyak pihak tidak kira dalam sektor kerajaan, swasta, syarikat-syarikat korporat, badan bukan kerajaan (NGO) mahupun individu perseorangan yang mengambil inisiatif menjahit PPE untuk disumbangkan agar keselamatan pasukan petugas perubatan terjamin," katanya.

Zaini berkata, ketika masih bertugas di HUSM, dia pernah beberapa kali terbabit dengan krisis-krisis kesihatan serta penyakit yang melanda seperti Mers-CoV dan SARS, namun ianya hanya di tahap epidemik.

"Bagaimanapun, penularan wabak COVID-19 yang dikategorikan sebagai pandemik ini agak berbeza sehingga ianya mengorbankan berpuluh-puluh ribu nyawa di seluruh dunia.

"Jika hendak diikutkan rasa takut, semua orang takut dengan musuh yang kita tidak nampak ini, namun dia sentiasa memohon kepada Allah SWT supaya dirinya dan semua umat manusia dilindungi daripada wabak ini," katanya lagi.