Bekas Ketua DAP Bahagian Teluk Intan, Hew Kuan Yau direman empat hari mulai hari ini bagi membantu siasatan kes menghina Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menerusi laman sosial.

Perintah itu dikeluarkan Majistret Ahmad Farid Ahmad Kamal selepas membenarkan permohonan polis untuk menahan reman Hew bagi membolehkan siasatan mengikut Seksyen 233 (1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, dijalankan.

Sebelum itu Hew, 46, yang turut dikenali dengan gelaran 'Superman' tiba di Mahkamah Majisret di sini pada 8.20 pagi dengan memakai baju lokap berwarna ungu.

Beliau ditemani peguamnya, Chan Kheng Fai serta beberapa lagi anggota DAP termasuk Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senai, Wong Shu Qi; ADUN Johor Jaya, Liow Cai Tung; ADUN Pengkalan Rinting, Cheo Yee How dan ADUN Pekan Nanas, Yeo Tung Siong.

Hew ditahan polis di bangunan Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar), Pulau Pinang kira-kira 1 tengah hari semalam susulan satu laporan polis yang dibuat ke atasnya di sini pada 16 Mac.

Selain penangkapan itu, polis merampas sebuah telefon bimbit dipercayai digunakan oleh Hew untuk membuat kenyataan berkenaan di Facebook.

Hew didakwa membuat kenyataan tersebut dengan memuat naik poster parodi filem animasi Walt Disney, 'Beauty and the Beast' yang disertakan dengan gambar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta isteri, Datin Seri Rosmah Mansor pada 13 Mac.

-- BERNAMA