SEPANJANG minggu lalu, Bandar DiRaja Kuala Kangsar dan Sungai Besar sibuk dengan aktiviti jentera pilihan raya dari pakatan pembangkang dan Barisan Nasional membuat persediaan bagi Pilihan Raya Kecil pada 18 Jun, depan.

Di Selangor, kegiatan seks dan rasuah wang yang didakwa berlaku di negeri itu semakin hangat diperkatakan. Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli menyerahkan bukti berhubung dakwaan kegiatan minta wang dan perempuan untuk berurusan dengan kerajaan Selangor kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya, awal minggu lalu.

Antara berita-berita menarik menjadi tumpuan di portal Astro AWANI termasuk 'hujan ais', Rang Undang-Undang Syariah hudud, kematian Muhammad Ali, tragedi EgyptAir, Terbuka Perancis dan banyak lagi.


ISNIN

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu diberi ruang untuk menjalankan siasatan menyeluruh ke atas aduan salah laku rasuah di Selangor.

Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli berkata sebagai individu yang memfailkan laporan, beliau tidak dapat mendedahkan butiran lanjut.

Rasuah di Selangor: SPRM perlu diberi ruang jalankan siasatan menyeluruh - Rafizi

Rafizi Ramli


Pindaan Akta Mahkamah Syariah perkasa Islam sebagai agama Persekutuan

Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) patut dipinda untuk memperkasa Islam sebagai agama Persekutuan seperti yang dihasratkan Perlembagaan Persekutuan, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Asyraf Wajdi Dusuki.

Isu kenyataan menghina: Polis sedia atur pertemuan antara TMJ, individu


Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedia mengaturkan pertemuan antara Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim dengan mana-mana individu yang membuat kenyataan menghina baginda.

TMJ

SELASA

Ini mengejutkan!

Indeks Perhambaan Global 2016 yang diterbitkan The Walk Free Foundation menganggarkan kira-kira 129,000 individu menjadi mangsa perhambaan moden di Malaysia meletakkan negara ini di kedudukan kelima di Asia Tenggara.

Baca di sini.