Mahkamah Tinggi Shah Alam pada Selasa memutuskan untuk membenarkan permohonan pihak Pengendali Inkues, Hamdan Hamzah untuk memanggil semula saksi ke-24 yang merupakan Pakar Forensik Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Ahmad Hafizam Hasmi untuk memberi keterangan semula.

Keputusan itu sekali gus mengetepikan keputusan Mahkamah Koroner yang menolak permohonan pihak Pengendali Inkues sebelum ini.

BACA: Mahkamah Koroner tolak permohonan panggil semula saksi pakar

Menurut hujahan Pegawai Pengendali Inkues, Hamdan Hamzah, terdapat beberapa isu yang perlu diperjelaskan semula oleh saksi berkenaan berhubung corak kecederaan dan teori yang dikemukakan saksi ke-29 iaitu bekas Pakar Forensik Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Profesor Dr Shahrom Abdul Wahid.

Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Datuk Ab Karim Ab Rahman berkata saksi berkenaan wajar dipanggil semula untuk memberi penjelasan serta untuk mendapatkan keadilan bagi semua pihak dan bukan bertujuan untuk menyanggah mana-mana pihak.

"Bagi saya saksi ini perlu diberi peluang untuk menjelaskan perkara ini. Koroner tidak patut abaikan keterangan saksi.

"Bagi saya ini bukan sanggahan, tapi perkara yang ketinggalan dan saya merasakan Koroner tidak boleh tinggalkan satu keterangan lagi kerana ada asasnya, ia memberi impak kuat kepada keputusan," katanya ketika mahkamah bersidang.

Sebelum ini, Koroner Rofiah Mohammad menolak permohanan pihak Pengendali Inkues untuk memanggil semula saksi berkenaan atas alasan telah berpuas hati dengan keterangan kesemua pihak dan boleh mencapai keputusan.

Bagaimanapun, suasana di dalam mahkamah kelihatan tegang ekoran pendirian pihak peguam Syazlin Mansor mewakili keluarga anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim, yang menegaskan tiada keperluan untuk memanggil semula saksi berkenaan.

"Saksi yang dipanggil semula ini hanya untuk menyanggah teori yang dikemukakan Prof Shahrom yang yang mendapati kecederaan Adib akibat perbuatan manusia, dan saya tegaskan tiada sebarang fakta baharu.

"Setiap pakar ada pendapat masing-masing dan mereka tidak akan berganjak dengan pendapat mereka," katanya terlebih dahulu kepada Hakim.

Barisan peguam mewakil keluarga Muhammad Adib kemudian memaklumkan kepada mahkamah untuk membuat rayuan terbaharu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi.

Hakim menetapkan tarikh 10 Mei untuk Hafizam dipanggil semula memberi keterangan.