Seramai lapan individu telah direkodkan keterangan berhubung kemalangan melibatkan dua buah kereta sehingga sebuah daripadanya terhumban ke dalam laut di Kilometer 4.0 Jambatan Pulau Pinang, di sini awal pagi Ahad.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT) ACP Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid berkata mereka yang telah direkodkan keterangan itu membabitkan rakan-rakan mangsa yang hadir pada sambutan hari jadi di sebuah pusat hiburan, saksi di tempat kejadian dan anggota keluarga pemandu kereta yang terhumban berkenaan.

"Selain lapan individu itu, polis akan merekodkan keterangan beberapa lagi orang termasuk seorang lelaki yang merakamkan kejadian kemalangan berkenaan hari ini," katanya di sini hari ini.

Katanya polis akan melengkapkan kertas siasatan kemalangan itu secepat mungkin sebelum menghantar kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan selanjutnya.

"Polis juga akan merekodkan keterangan seorang lagi pemandu kereta yang terlibat dalam kemalangan itu selepas dia selesai menerima rawatan di sebuah hospital swasta di Bayan Baru," katanya.

BACA: Nahas Jambatan Pulau Pinang: Pemandu Vios positif ganja

BACA: Operasi bawa naik SUV terhumban: 'Tunggu kelulusan pasukan penyelam'

Sementara itu, Nik Ros Azhan berkata berdasarkan siasatan polis ke atas rakan-rakan mangsa mendapati hanya pemandu kereta Mazda CX-5 berada dalam kenderaannya.

"Tiada orang lain berada dalam kereta mangsa semasa kejadian dan kami percaya pemandu berkenaan berada dalam kenderaan itu," katanya.

BACA: Insiden Jambatan Pulau Pinang nahas kelima sejak 2010

BACA: SUV terhumban dari Jambatan Pulau Pinang dijumpai

SUV itu yang dipandu oleh penuntut kolej swasta, Moey Yun Peng, 20, terhumban ke laut selepas terbabit dalam kemalangan dengan sebuah kereta pada jam 2.54 pagi, semalam.

Kenderaan itu berjaya ditemukan pada pukul 4 petang semalam di Tiang 34 Jambatan Pulau Pinang sebelum sebuah kren berkapasiti tinggi tiba di lokasi kejadian kira-kira pukul 5.45 petang untuk memulakan usaha membawa keluar kenderaan itu dari dasar laut.

-- BERNAMA