Kerajaan tidak akan mencampuri sebarang keputusan yang dibuat pihak pengurusan universiti berikutan tindakan seorang graduan menjerit dan melakukan protes pada satu majlis istiadat konvokesyen baru-baru ini.

Tegas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, graduan perlu mematuhi prosedur, protokol dan undang-undang yang telah ditetapkan pihak universiti.

Jika graduan bertindak sebaliknya, katanya, ia boleh mencetuskan kekecohan dan insiden di luar jangkaan.

“Apa akan berlaku jika keseluruhan majlis konvokesyen dipenuhi kumpulan ini dan tunjuk perasaan (daripada kumpulan terbabit)?

“Mereka (graduan) boleh melakukan demonstrasi, tetapi di tempat lain (bukan pada majlis konvokesyen),” katanya kepada pemberita, di sini, hari ini.


Beliau berkata demikian selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Hari Antarabangsa bagi Pembasmian Kemiskinan 2019 (IDEP 2019) Yayasan Sejahtera di Mercu UEM, di sini.

Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata, graduan tidak seharusnya mengganggu-gugat perjalanan majlis yang dianjurkan pihak universiti.

“Jangan menganggu majlis rasmi dengan cuba menunjukkan sesetengah pandangan (ketidakpuasan hati). Anda boleh memilih pandangan tersebut.

“Bagaimanapun, kami tidak akan campur tangan dalam urusan universiti dan mereka bebas membuat keputusan sendiri,” ujarnya.

BACA: Graduan biadab, UM buat laporan polis

BACA: Biadab! Graduan protes di pentas konvo


Pada Isnin, seorang mahasiswa Universiti Malaya (UM) bertindak berani melakukan protes dan melaungkan slogan menolak kepimpinan Naib Canselor universiti itu sejurus selepas menerima skrol ijazah di atas pentas.

Tindakan graduan tersebut menerima pelbagai reaksi, termasuk menyifatkan ia sebagai perbuatan biadab.

Sehubungan itu, satu laporan polis telah dibuat oleh Pegawai Keselamatan UM di Balai Polis Pantai kira-kira jam 12.32 tengah malam pada Isnin.