KUCHING:Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak merancang membangunkan sebuah makmal di Limbang bagi menguji sampel ujian saringan COVID-19.

Perkara itu didedahkan Pengerusi JPBN Sarawak, Datuk Amar Douglas Uggah Embas menerusi temu bual dalam rancangan Twenty30 yang disiarkan di saluran TVS pada Isnin.

Menurutnya pembangunan makmal tersebut adalah penting dalam memudahkan urusan pemprosesan sampel ujian saringan COVID-19 yang dijalankan di Limbang dan Lawas.

“Kita merancang untuk membangunkan sebuah makmal bagi memproses sampel ujian saringan di Limbang supaya sampel saringan warga Limbang dan Lawas boleh terus diproses di sana.

“Sekarang kita menghadapi masalah kerana sampel ujian saringan mereka terpaksa dihantar ke Miri dan perjalanan ke Miri agak sukar kerana perlu melalui Brunei Darussalam dan negara itu juga menetapkan pelbagai syarat yang menyulitkan,” kata Uggah.

Ujarnya perancangan tersebut sebagai salah satu strategi JPBN Sarawak dalam mendepani cabaran sekiranya berlaku peningkatan kes positif COVID-19 di negeri itu.

Selain itu, pihaknya juga akan terus memperkasakan pasukan pengesanan kontak yang cekap bagi memastikan kontak rapat kepada kes-kes positif COVID-19 di negeri itu dapat dijejaki dengan cepat.


“Kita sekarang ini komited dalam memperkasakan satu pasukan yang cekap untuk mengesan dan menjejaki kontak rapat kepada kes-kes positif.

“Langkah ini penting kerana dengan pengesanan kontak yang cekap, kita dapat mengekang penularan COVID-19 menerusi maklumat dikongsikan pesakit sekali gus memutuskan rantai penularan wabak ini,” tambah Uggah.