Syarikat jualan kredit hanya dibenar mengenakan kadar faedah maksimum sebanyak 15 peratus setahun bermula 1 Januari depan.

Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainudin, pelaksanaan kadar faedah itu ditetapkan menerusi pindaan Akta Perlindungan Pengguna 1999 dan penggubalan Peraturan-Peraturan Perlindungan Pengguna (Jualan Kredit) 2017, yang diluluskan Dewan Negara, April lalu.

"Berdasarkan konsultasi bersama pihak industri, kami mendapati kadar faedah yang dikenakan ketika ini boleh mencecah sehingga 35 peratus setahun.

"Melalui pindaan akta dan peraturan ini, kerajaan menetapkan kadar faedah tetap maksimum sebanyak 15 peratus setahun.

"Penurunan ini diharap dapat membantu rakyat, terutamanya mereka yang kurang berkemampuan untuk memiliki barangan untuk kegunaan diri sendiri, keluarga dan isi rumah," katanya ketika sesi soal jawb di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Hasbullah Osman (BN-Gerik) yang bertanya mengenai penguatkuasaan dilaksanakan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi menangani kadar faedah tinggi dikenakan syarikat jualan kredit.

Selain itu, Hamzah menambah pihaknya juga akan mengambil tindakan seperti denda tidak lebih RM100,000 dan bagi kesalahan kedua, denda tidak lebih RM200,000 sekiranya terdapat mana-mana pertubuhan perbadanan yang ingkar arahan itu.

"Jika bukan pertubuhan perbadanan, denda tidak lebih RM50,000, penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya.

"Bagi kesalahan kedua, denda tidak lebih RM100,000, penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya," katanya.