Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) merampas 10.118 kilogram (kg) dadah bernilai RM505,900 serta menahan dua individu pagi semalam.

Pengarah Kastam Sarawak Datuk Sharifah Halimah Tuanku Taha berkata dadah jenis metamfetamin terbabit ditemui semasa pemeriksaan ke atas dua bagasi milik seorang lelaki dan seorang wanita yang masing-masing berusia awal 40an dan lewat 20-an itu selepas tiba dari Pulau Pinang kira-kira pukul 8.55 pagi.

Katanya, dadah itu ditemui dalam dua kotak 'barbeque pot' yang disembunyikan dalam bagasi milik kedua-dua suspek selepas pemeriksaan rapi dijalankan oleh Pegawai Cawangan Narkotik JKDM Kuching.

"Anggaran berat kasar kesemua lima bungkusan bahan kristal daripada bagasi wanita berkenaan yang disyaki dadah itu adalah 5,049 gram manakala berat kasar bagi kesemua lima bungkusan daripada bagasi lelaki tersebut adalah 5,069 gram," katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Suspek kini ditahan reman untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Menurutnya, dengan penemuan itu, nilai rampasan dadah oleh JKDM Sarawak sejak Januari 2019 sehingga kini adalah sebanyak RM2.3 juta.

-- BERNAMA