Kerajaan negeri Kedah diminta mempergiatkan usaha mempromosi produk pelancongan di negeri ini khususnya berkaitan tamadun, seni dan budaya agar setanding dengan lokasi lain di dunia.

Raja Muda Kedah, Tengku Sarafudin Badlishah Ibni Sultan Sallehudin bertitah, daerah Kuala Muda misalnya mempunyai kesan dan tinggalan sejarah yang tidak terdapat di tempat lain seperti di Sungai Batu dan Kompleks Candi Batu Pahat yang mempunyai tahap ketamadunan yang tinggi.

"Kuala Muda mempunyai tamadun yang tertua di dunia. Kajian daripada pakar arkeologi yang berpengalaman dalam tamadun-tamadun purba dunia seperti Mesopotamia, Indus, dan China telah mengakui serta mengiktiraf bahawa kawasan Sungai Batu mempunyai bukti ketamadunan yang lebih tua daripada Borobodur di Indonesia dan Angkor Wat di Kemboja.

"Saya merasakan sudah tiba masanya untuk kerajaan menerusi Lembaga Pelancongan Negeri Kedah untuk mengendalikan semua aspek berkaitan pelancongan di negeri ini," titah baginda ketika berucap pada majlis minum petang serta perasmian Pameran Seni Dan Budaya 'Menelusuri Sejarah Kuala Muda' di sini, pada Ahad.

Titah baginda, pelbagai artifak serta monumen peninggalan sejarah yang tertua dan dikagumi boleh diketengahkan menerusi promosi berterusan yang mampu menarik pelancong ke Kedah, sekali gus meningkatkan ekonomi negeri seperti tempat-tempat bersejarah lain di Amerika Selatan, Mesir dan Jordan.

"Dengan kedatangan pelancong antarabangsa dan tempatan, ia dapat meningkatkan lagi ekonomi rakyat sebagaimana di Machu Picchu di Amerika Selatan, Piramid Sphinx di Mesir atau yang dekat lagi kesan penjajahan Portugis dan Belanda di Melaka kerana saya merasakan selama ini di Kedah, kita tidak kekurangan daya tarikan cuma kita ketinggalan dalam pemasaran dan promosi," titah baginda.

Tengku Sarafudin bertitah, pihak berkaitan hendaklah lebih agresif serta meningkatkan pasaran pelancongan selain menambah baik infrastruktur awam serta menyediakan kemudahan pemandu pelancong yang terlatih agar menarik minat pelancong ke sini.

Titah baginda, Kedah juga mempunyai pelbagai produk berkaitan seni dan budaya yang boleh diketengahkan dan diperkenalkan.

"Produk seperti Batik Merbok sangat berpotensi untuk dipaparkan secara meluas selaras dengan usaha meningkatkan ekonomi rakyat, Baju Kedah juga merupakan pakaian yang sinonim dengan kebudayaan kita dan boleh diterokai pasarannya di dalam dan luar negara," titah baginda.

Selain itu, aktiviti kebudayaan lain seperti tarian Hadrah Mek Mulong, Menora serta Wayang Kulit boleh diangkat ke peringkat antarabangsa agar ia terkenal seperti tarian Namrong di Thailand.

"Dengan strategi pemasaran yang baik saya percaya produk-produk seni dan budaya seperti ini dapat menyumbang ke arah peningkatan ekonomi negeri dan rakyat menerusi peluang-peluang perniagaan dan ekonomi setempat," titah baginda.

-- BERNAMA