Tiga tahun berlalu, namun tiada sebarang petunjuk kukuh membawa kepada keberadaan pesawat MH370.

Dengan tertangguhnya usaha pencarian yang dijalankan bersama Malaysia, Australia dan China pada Januari lalu, ia menggerakkan ahli keluarga mangsa terlibat untuk melakukan sesuatu supaya usaha pencarian dapat diteruskan.

Hari ini mereka melancarkan inisiatif untuk menjalankan usaha pencarian secara persendirian dengan sasaran mengumpul RM67 juta (USD15 juta) bagi tujuan tersebut.

Grace Nanthan, anak kepada Anne Daisy iaitu salah seorang daripada 239 penumpang dan anak kapal yang hilang bersama pesawat itu berkata, usaha mereka yang menamakan diri Voice 370 akan dibantu beberapa pihak yang mempunyai kemahiran dan prihatin terhadap usaha mereka itu.

"Kita telah berhubung dengan mereka yang pakar dalam bidang ini (penerbangan dan lautan) seperti David Gallo iaitu individu yang menemukan Air France beberapa tahun lepas, kita juga berhubung dengan Fugro iaitu syarikat yang berpengetahuan tentang geografi laut.

"Mereka sangat positif dan memaklumkan kepada kami bahawa sekiranya kerajaan tidak meneruskan pencarian, mereka sanggup membantu segala yang termampu untuk meneruskan pencarian MH370," katanya ketika ditemui pada Majlis Memperingati Tiga Tahun MH370 di Publika di sini hari ini.

Ketika ini mereka masih pada fasa perancangan dan hanya akan memulakan kempen pengumpulan dana selepas kerajaan menamatkan sepenuhnya usaha pencarian pesawat yang hilang sejak 8 Mac 2014 itu.

Inisiatif persendirian itu disokong Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai yang berkata, pihaknya mengalu-alukan sebarang usaha yang dapat membantu dalam pencarian MH370.

"Kita serahkan kepada mereka, semua orang boleh datang dan tolong. Kita alu-alukan bantuan dari setiap pihak.

"Setiap pihak ada cara sendiri untuk membantu dan kita juga akan menyokong usaha tersebut menerusi kerajaan dan melihat kepada pelbagai saluran," katanya.