Seramai 60 pelajar tingkatan dua dan empat dari Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Berang menyertai program motivasi dan pemantapan matlamat sebagai pelajar cemerlang di Taman Pertanian Sekayu, Kuala Berang.

Program anjuran Unit Kaunseling, Pejabat Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) itu bertujuan membantu peserta meningkatkan keyakinan diri untuk mencapai kejayaan dalam bidang akademik dan juga sosial.

Ketua Unit Kaunseling UniSZA, Rosni Mohammad, berkata program selama satu hari itu dikendalikan oleh 10 fasilitor dari pembimbing rakan siswa (PRS) UniSZA yang terlatih.

"Mereka telah membantu pelajar sekolah ini untuk mencungkil potensi diri serta menanam sifat kepimpinan dalam diri mereka sebagai seorang pelajar.

"Melalui program ini pelajar mampu bertanggunggjawab dengan diri sendiri berdasarkan penentuan matlamat yang telah ditetapkan," katanya.

Menurut Rosni, individu yang mengetahui kelebihan dan kelemahan diri akan lebih berkeyakinan, berfikiran positif selain produktif untuk menjadi seorang pelajar berjaya.

______________________________________________________________________________________

*Awani Rangers ialah inisiatif Astro Awani bagi menggalakkan pelajar Institut Pengajian Tinggi untuk berkongsi cerita serta menghasilkan bahan berita dan informasi dalam era kewartawanan moden.