Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) mencadangkan agar hukuman buang sekolah sedia ada dihapuskan dan digantikan dengan kelas pemulihan atau peralihan buat murid sekolah yang berrmasalah atau berhadapan masalah disiplin.

Menurut Menterinya, Datuk Seri Rohani Karim, ia adalah bagi memberi impak jangka panjang kepada masa depan seseorang remaja dalam memastikan mereka mendapat peluang memperbaiki hidup dan kembali kepada masyarakat.

Cadangan itu dibacakan Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian, Datuk Suriani Ahmad yang mewakili Rohani dalam sesi 'townhall' peringkat kementerian yang mengupas tajuk ‘Kepedulian Kebejatan Sosial’ yang diadakan hari ini di Institut Sosial Malaysia.

“Peluang kedua perlu bagi kanak-kanak atau remaja yang telah melakukan kesalahan. Ini adalah kerana mereka masih dalam fasa perkembangan fizikal, mental dan emosi.

“Dalam keadaan yang lebih ekstrem, iaitu bagi kanak-kanak yang telah ditahan atas satu kesalahan, kementerian dengan kerjasama Jabatan Peguam Negara dan Polis Diraja Malaysia sedang meneliti kebarangkalian bagi melaksanakan program Diversion,” katanya.

Antara yang dibincangkan dalam sesi berkenaan adalah isu melibatkan kumpulan sasar iaitu wanita, kanak-kanak, keluarga, OKU dan warga emas.

Dalam pada itu, kementerian juga berharap agar peningkatan sehingga 59 peratus penglibatan wanita dalam tenaga kerja menjelang 2020 dapat dicapai selaras dengan banyak inisiatif yang disediakan bagi membolehkan wanita kekal dalam tenaga kerja.

Sesi hari ini turut dihadiri oleh kumpulan sasar KPWKM, ahli akademik, aktivis sosial dan pegawai awam dan swasta yang antara lain memberi peluang kepada peserta bersuara terus dengan kementerian mengenai isu atau masalah berkenaan kebejatan sosial.

Input daripada peserta akan diserahkan kepada unit penyelarasan pelaksanaan jabatan perdana menteri dan dibentangkan dihadiri oleh badan bukan kerajaan ngo dan kumpulan sasar.