Kenyataan bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai 'syarikat yang dibebani hutang' adalah mengelirukan, kata 1MDB.

Dalam satu kenyataan hari ini, syarikat milik kerajaan itu berkata Muhyiddin, sebagai bekas anggota Kabinet, memang tahu bahawa nilai aset 1MDB melebihi hutangnya.

"Sebagai anggota Kabinet apabila 1MDB telah ditubuhkan, Muhyiddin sedar struktur modal 1MDB dengan RM1 juta dalam ekuiti daripada pemegang saham, Kementerian Kewangan, 1MDB dibangkitkan modal di pasaran -. Yang merupakan hutang pada akaun syarikat," katanya.

Kenyataan itu juga menambah bahawa 1MDB kesal kerana walaupun penjelasan berulang, ahli politik dan bekas anggota kabinet terus mengeluarkan kenyataan hanya separuh benar tentang syarikat.

"Ia kini jelas bahawa ini adalah sebahagian daripada serangan yang sengaja dan bermotifkan politik untuk sabotaj bukan sahaja IPO tenaga yang dirancang sebelum ini tetapi pelaksanaan berterusan pelan rasionalisasi kami," katanya.

BACA: 'Raja-raja Melayu prihatin isu 1MDB' - Muhyiddin

Ia menambah bahawa banyak perniagaan di Malaysia dan di luar negara, telah menggunakan hutang untuk membina asas aset mereka.

Tambahnya lagi dalam kes 1MDB, bermula daripada ekuiti RM1 juta, jumlah ekuiti pemegang saham kumpulan bernilai RM1.7 bilion telah dijana pada 31 Mac, 2014.