Kerajaan telah meluluskan 49 projek pembangunan bernilai RM2.28 bilion di daerah Sandakan, Sabah.

Ia meliputi Rancangan Tebatan Banjir Sungai Anip yang dianggarkan bernilai RM40 juta dan projek pembesaran Lapangan Terbang Sandakan bernilai RM80 juta.

Selain itu, tambah Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan hari ini, beberapa projek lain bagi peningkatan kedudukan ekonomi di dareah Sandakan terus diberi penekanan.

"Ia merangkumi projek-projek bagi industri berasaskan minyak dan kelapa sawit serta penyediaan kemudahan jaringan pengangkutan yang bakal merancakkan lagi ekonomi setempat,” katanya.

Lim menjelaskan, kesejahteraan ekonomi yang berterusan adalah sasaran utama projek pembangunan itu yang bakal memanfaatkan hampir 400,000 penduduk di daerah Sandakan.

"Kerajaan terus memberi penekanan yang serius ke atas pembangunan di daerah Sandakan yang merupakan bandar kedua terbesar di Sabah, meliputi kawasan Parlimen Sandakan, Batu Sapi dan Libaran, untuk terus mendapat kemudahan terbaik daripada kerajaan.

"Kerajaan Persekutuan telah menyediakan peruntukan secukupnya di Sandakan agar pembangunan ekonomi terus berkembang sebagai salah satu pusat perniagaan yang berdaya maju di sebelah timur Negeri Sabah," katanya.

Kurang tiga minggu dari sekarang, pilihan raya kecil Sandakan akan berlangsung pada 11 Mei.

Ia diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Stephen Wong Tien Fatt, akibat serangan jantung pada 28 Mac lalu.

Dalam pilihan raya umum lalu, calon DAP Wong Tien Fatt mengalahkan calon LDP Lim Ming Ho.