Kerajaan Malaysia kini sedang membuat persiapan untuk menghantar pulang ke New Zealand, Pegawai Waran II Muhammad Rizalman Ismail, bekas pembantu staf pertahanan di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington untuk menghadapi tuduhan rompakan dan serangan seksual.

“Dalam hal ini, Malaysia dan New Zealand membincangkan prosedur undang-undang yang diperlukan untuk membolehkan ini dilakukan mengikut undang-undang antarabangsa dan tempatan yang berkenaan,” kata Wisma Putra dalam satu kenyataan.

Kedua-dua negara turut komited untuk memastikan persediaan untuk menghantar Muhammad Rizalman kepada pihak berkuasa New Zealand dikendalikan dengan lancar dan mengikut proses undang-undang dan menghormati hak asasi beliau, tambah kenyataan itu.

Muhammad Rizalman, 38, dituduh di sebuah mahkamah New Zealand pada 10 Mei atas tuduhan melakukan pecah rumah dan menyerang dengan niat untuk merogol, sehari selepas dia didakwa mengekori seorang wanita berumur 21 tahun ke rumahnya dan menyerangnya.

Namun, selepas memperoleh kekebalan diplomatik, bapa kepada tiga orang anak itu, telah dibawa kembali ke Malaysia pada bulan yang sama.

Perdana Menteri New Zealand, John Kerry sebelum ini telah menyatakan keutamaan beliau untuk diplomat itu dibicarakan di bawah undang-undang New Zealand tetapi Menteri Luar Malaysia Datuk Seri Anifah Aman menegaskan bahawa diplomat itu akan disiasat di Malaysia terlebih dahulu.