Kerajaan mensasarkan untuk melahirkan 50,000 usahawan tahun ini dalam usaha mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dalam negara.

Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Dr Mohd Hatta Md Ramli berkata ia boleh dicapai menerusi pelbagai kaedah termasuk sokongan ahli-ahli Parlimen.

“Kita ada 220 ahli Parlimen, dan tidak kira mereka dari parti mana, asalkan mereka dapat membantu pengundi menjadi usahawan, ia akan memberi manfaat kepada semua pihak.

“Walaupun ini bukan program politik, ia adalah satu usahasama yang membuktikan komitmen untuk membantu rakyat,” kata Dr Mohd Hatta ketika ditemui pada Persidangan JIWA SME di sini, pada Selasa.

Tambah Mohd Hatta, pihak kementeriannya juga ada menyediakan pelatih untuk membantu golongan yang berminat untuk menjadi usahawan.

“Saya yakin jika mereka dibimbing dengan baik, mereka boleh menjadi usahawan yang berjaya.

“Kita mahu mereka berjaya bukan hanya untuk sementara. Ertinya, satu sistem pemantau perlu ada,” katanya.

Namun demikian, Pengarah Urusan Mydin mempersoal sasaran kerajaan yang menetapkan untuk melahirkan sekurang-kurangnya 50,000 usahawan setiap tahun.

Jelas Datuk Amer Ali Mydin kerajaan sebaliknya harus memastikan usahawan sedia ada dapat bertahan dan memperkasa mereka.Kerajaan sasar lahirkan 50 ribu usahawan tahun ini