Jawatankuasa Khas Pembaikan Sistem dan Undang-Undang Pilihan Raya (ERC) kini dalam usaha melakukan penambahbaikan bagi memudahkan pengundi melaksanakan tanggungjawab mereka.

Mengambil contoh proses demokrasi di Australia, Ketua Eksekutif ERC, Amerul Muner Mohammad berkata antara penambahbaikan yang wajar dilakukan termasuk menyediakan pusat mengundi di luar negara dan kemudahan-kemudahan lain.

"Di Malaysia, kita kena mohon sebagai pengundi tidak hadir (PTH) dan sebagainya. Di Australia, ini tidak perlu. Kalau rakyat Australia sedang bercuti di Kuala Lumpur, dia (pengundi) boleh datang ke pusat mengundi dan terus mengundi.

"Kemudahan-kemudahan seperti ini yang kita (ERC) cuba terapkan ke dalam sistem pilihan raya kita.

"Apa yang cuba kita lakukan adalah, siapa yang boleh dan layak mengundi, mereka patut diberi kemudahan untuk mengundi kerana itu menjadi teras kepada penambahbaikan sistem pilihan raya di Malaysia yang kita sedang cuba lakukan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau sebelum itu menjadi antara pemerhati proses pengundian warga Australia di Bangunan Suruhanjaya Tinggi Australia di Kuala Lumpur yang menjadi pusat pengundian di Malaysia.

Ia merupakan antara 90 pusat pengundian di luar Australia yang memberi kemudahan pengundian kepada sesiapa sahaja warganegaranya untuk mengundi.

Tambah Amerul, persiapan dari segi kemudahan, barangan dan logistik tidak menjadi satu permasalahan untuk inisiatif sebegitu dilaksanakan oleh Malaysia.

"Bagaimanapun, saya kena tegaskan di sini bahawa sistem dan undang-undang yang kita ada sekarang ini tidak membolehkan kita berbuat demikian.

"Ada lagi perkara-perkara yang kita kena betulkan dari segi sistem dan undang-undang kita. Perlu ada pindaan dari segi undang-undang.

"Jadi sebab itu, ERC mengkaji keseluruhan undang -undang bagi membolehkan perkara ini dilakukan dengan lebih mantap," katanya.

Bagaimanapun, beliau berpandangan perkara itu tidak perlu dilakukan dengan tergesa-gesa sebaliknya pihaknya akan mengemukakan hasil kajian dan cadangan kepada kerajaan dalam tempoh dua tahun.