Empat murid sebuah sekolah rendah di Jertih di sini merupakan antara lapan individu yang dipanggil pihak polis bagi memberi keterangan berhubung kes buli yang viral di media sosial sejak Khamis.

Ketua Polis Daerah Besut, Supt Mohd Zamri Mohd Rowi berkata, selain itu, tiga guru serta ibu bapa mangsa turut dipanggil bagi membantu siasatan.

Menurutnya, pihaknya turut merampas sebuah telefon pintar yang dipercayai digunakan bagi merakam kejadian untuk dianalisa.

Ia akan dihantar ke unit forensik di Kuala Lumpur bagi mengenal pasti ketulenan video.

"Pada petang semalam (Khamis) pukul 3 petang, kita dah panggil semua yang terlibat untuk rakam keterangan termasuklah guru-guru di sekolaah berkenaan dan ibu bapa pelajar yang terbabit.

"Kes ini kita siasat di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan kepada orang lain.

"Setakat ini, kita dah buka kertas siasatan. Kita akan minta Perintah Untuk Menyiasat (OTI) daripada timbalan pendakwa raya untuk meneruskan siasatan," katanya.


Mohd Zamri berkata, hasil soal siasat mendapati, murid berkenaan mengakui perbuatan itu dan kejadian memang berlaku seperti yang disebarkan menerusi media sosial.

BACA: Murid tahun enam di Besut dibuli, dipukul tiga pelajar lain

Sejak tengah hari Khamis, video berdurasi satu minit 26 saat mula tular di Facebook, memaparkan seorang murid lelaki dipukul sekurang-kurangnya tiga murid lelaki, dipercayai dirakam seorang murid lain.

Sementara itu, Bernama melaporkan, perasaan tidak puas hati dipercayai menjadi punca kes buli yang berlaku itu.

Mohd Zamri dipetik berkata, pergaduhan itu pada awalnya hanya melibatkan dua murid Tahun Enam, tetapi salah seorang daripadanya bertindak mengajak rakan-rakan yang lain untuk menyerang dan membuli.

Tambahnya, kesemua murid yang terlibat tidak mengalami sebarang kecederaan serius.

Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu Shafruddin Ali Hussin pula dilaporkan berkata, mangsa buli itu telah menjalani sesi kaunseling di rumahnya bermula Khamis.

"Sesi kaunseling diharap dapat membantu memulihkan semula semangat mangsa supaya dapat meneruskan kehidupan seperti biasa dengan lebih positif.

"Murid yang membuli juga turut menjalani sesi kaunseling agar mereka tahu perkara yang mereka buat itu salah di sisi undang-undang dan manusiawi.

"Sepatutnya mereka bersekolah dalam suasana yang harmoni, tambahan pula mereka adalah rakan sekelas," katanya.

Sesi kaunseling itu akan diteruskan sehingga mangsa menunjukkan perkembangan yang positif.