Golongan muda hari ini membuktikan mereka adalah sebahagian daripada komponen utama negara dengan menunjukkan kesedaran pentingnya mendaftar sebagai pengundi.

Pengerusi WeMalaysia Australia Muhammad Ali Halim Sirat berkata, ia sedikit sebanyak mewarnai perjalanan demokrasi negara dengan memberi ruang kepada penglibatan golongan muda dalam pilihanraya.

"Gelombang golongan muda semakin kuat bagaikan ombak samudera membelah laut dan takkan dapat ditahan dek pantai.

"Golongan muda mempunyai aura luar biasa terutama minat dan rasa ingin tahu yang mendalam terhadap pembangunan negara termasuklah hal ehwal politik.

"Bayangkan jika semua belia di seluruh negara termasuk yang menuntut di luar negara kembali ke tanah air untuk mengundi, kita pasti akan berasa bangga dan kagum semangat yang ditunjukkan untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai pengundi," katanya.

Muhammad Ali berkata demikian selepas diumumkan sebagai Presiden baru Griffith University Muslim Students Association (GUMSA) dalam mesyuarat agung tahunan mereka baru-baru ini.

GUMSA adalah pertubuhan pelajar Islam yang bernadikan aktiviti pelajar di bawah naungan unversiti dan mengendalikan program jaringan pelajar Muslim di peringkat antarabangsa.

BACA: Salleh seru golongan muda daftar sebagai pengundi

BACA:
Lebih sejuta pemuda Melayu tidak daftar pengundi

Muhammad Ali berkata demikian ketika mengulas agenda nasional terpenting negara yang melihat kepentingan dan keistimewaan mendaftar sebagai pengundi.

Katanya, ia sekali gus melambangkan tanda sayang negara memperlihatkan sistem demokrasi yang diguna pakai masih relevan dan dihormati.

Muhammad Ali turut mengakui ada yang memilih untuk mengundi apabila di luar negara.

"Kebanyakkan mereka adalah yang bekerja dan belajar serta menetap di perantauan, mereka masih dianggap berjiwa patriotik apabila bersedia menunaikan tanggungjawab mengundi," jelasnya.

Katanya lagi, golongan muda sekarang semakin matang, berilmu dan berpendirian terutama dalam menerokai perjalanan politik negara.

"Saya amat yakin golongan muda tidak rela melihat campur tangan asing dalam politik negara.

"Sikap positif dan kematangan yang ditunjukkan golongan muda sudah pasti menyakinkan kita semua bahawa masa depan pasti mampu diterajui dengan kesungguhan berdasarkan ilmu pengetahuan, kepakaran dan pengalaman bagi memastikan kesejahteraan negara adalah berterusan," tegasnya.

Tambahnya, besar ertinya bagi golongan muda mendaftar sebagai pengundi mulai sekarang kerana masa depan negara terletak kepada mereka.

"Golongan muda dianggap sebagai agen perubahan yang holistik. Potensi dan bakat golongan muda jika diserlahkan dalam apa jua lapangan pasti mempunyai impak yang besar dalam ertikata lain mampu menzahirkan visi dan misi negara secara universal," ujarnya.

Muhammad Ali dijadualkan berangkat ke London pada Disember nanti bagi siri jelajah WeMalaysia bersama pemimpin pelajar di United Kingdom (UK) dan melawat beberapa universiti di sana bagi mendapatkan input penyelidikan akses pendidikan Orang Kurang Upaya (OKU).

WeMalaysia merupakan sebuah gerakan terbuka yang digerakkan pelajar Malaysia di luar negara.

Sehingga kini, WeMalaysia mempunyai cawangan di Amerika Syarikat (AS), Australia dan United Kingdom (UK).