Ketakpadanan antara kemahiran lulusan universiti dengan keperluan majikan pada masa sekarang perlu ditangani kerajaan, kata Timbalan Pengurus Besar Kelly Services Malaysia, Brian Sim.

Beliau berkata, walaupun lulusan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) serta Pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) mendapat permintaan tinggi, namun kekurangan kemahiran insaniah, komunikasi dan pemikiran kritis menjadi antara sebab utama pengganguran dalam kalangan lepasan universiti.

"Kadar pengangguran dalam kalangan belia pada 2017 adalah 10.8 peratus dan angka itu tidak berubah sejak 2015.

"Oleh itu, Belanjawan 2019 perlu menyelesaikannya menerusi usaha yang akan mengupayakan kumpulan bakat kita selain membantu majikan membangunkan persediaan untuk lepasan universiti yang boleh menangani kekurangan bakat dalam sektor utama," katanya dalam kenyataan pada Isnin.

Selain mengatasi ketakpadanan bakat, Sim berharap belanjawan tersebut akan merangkumi langkah menggalakkan penyertaan wanita ke dalam tenaga kerja sekali gus mewujudkan tenaga kerja yang lebih seimbang.

"Ini penting ke arah mencapai sasaran 30 peratus wakil wanita dalam lembaga pengarah syarikat senarai awam menjelang 2020," katanya.

Beliau berkata, langkah dalam Belanjawan 2018 untuk menambah cuti bersalin daripada 60 hari kepada 90 hari serta penubuhan pusat jagaan harian di semua agensi kerajaan telah membantu membangunkan sistem sokongan kukuh bagi wanita yang kembali bekerja selepas cuti bersalin.

"Belanjawan akan datang ini diharapkan akan lebih mendorong ke arah merapatkan jurang gender dalam sektor tenaga kerja Malaysia, pada masa depan," katanya.

Sim berkata, pihaknya turut menjangkakan kerajaan menetapkan perancangan jelas berkaitan kenaikan penanda aras gaji minimum dalam belanjawan kali ini.

"Garis masa bagi kenaikan upah perlu ditetapkan untuk tiga hingga lima tahun akan datang bertujuan memastikan kenaikan baru-baru ini tidak berlaku sekali sahaja," katanya.

Di samping usaha kerajaan untuk menaikkan gaji pekerja, Sim berharap dapat menyaksikan insentif ketara yang mewajarkan keputusan pemilik perniagaan menggaji pekerja tempatan berbanding buruh asing.

'Kita melihat banyak pergantungan kepada pekerja asing terutama dalam bidang berkaitan teknologi dan mereka membantu dari segi pemindahan pengetahuan.

"Kami berpendapat belanjawan akan datang perlu melangkaui usaha pembangunan latihan dan kemahiran untuk memperkasa pekerja tempatan dan meningkatkan kebolehgajian mereka," katanya.

-- BERNAMA